Pågående driftstörning i datanätet


Det är problem för klienter att ansluta sig till framför allt det trådlösa datanätet. Felsökning pågår.

Vi återkommer med mer information innan kl 16.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 23 november kl 19-20

Torsdagen den 23 november kl 19.00–20.00 kommer servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten.

Arbetet kan innebära kortare störningar under servicetiden.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 21 november från kl. 07.00 till kl. 11.30

Tisdag den 21 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl 11.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning umu.se

Umu.se fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning umu.se

Vi har just nu en driftstörning på umu.se. Det innebär att vissa webbsidor inte kan visas som umu.se/designhogskolan och umu.se/servicedesk.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Exchange online

E-posten i Exchange Online fungerar nu normalt och du kan komma åt din epost via din Outlook klient igen.

Microsoft rapporterar: ”Root cause: A recent configuration change to improve the way MAPI connects to the Exchange Online service had inadvertently prevented users from accessing their Exchange Online mailboxes”

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Exchange online

Microsoft har just nu en driftstörning i Exchange online. Det innebär att det inte går att skicka och läsa epost för vissa användare (både studenter och anställda) via Outlook. Mobil och webmail bör fungera som en workaround.

Microsoft arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 12:30.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i M365-tjänster

Nu fungerar tjänsterna i Microsoft 365 normalt. Driftstörningen låg hos Microsoft och de har rapporterat att problemet nu är löst.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Uppdatering – Pågående driftstörning i 365-tjänster

Problemet med inloggning via MFA med Microsoft authenticator verkar nu vara löst för många användare. Men Microsoft rapporterar fortsatt om problem med flera tjänster i 365 för vissa användare. Några av tjänsterna som våra användare kan uppleva problem med är:

Microsoft Teams
– Users may be unable to send and receive messages.
– Users may be unable to create new Chats or Channels.

Exchange Online
– Users may be unable to send or receive email.

Power Apps
– Users may be unable to access the service.

Power Automate
– Users may be unable to access the service.

Det kan vara problem även med andra 365-tjänster. Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information innan klockan 16.00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning vid inloggning med MFA

Microsoft har just nu en driftstörning som gör att inloggning med MFA via Microsoft Authenticator ger ett felmeddelande.. Det innebär att du inte kan logga in mot tjänster som kräver MFA med Microsoft Authenticator. Inloggning med Freja som MFA fungerar dock.

Microsoft har lagt upp ett service ärende om problemet och de arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information innan klockan 14:00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk