Vi har just nu en driftstörning i Microsoft-portalen (m365.umu.se). Det innebär att webbsidan är svår att nå och saknar innehåll, ex. genvägar till online-appar som Teams, Sharepoint och Outlook.
För att komma åt Aurora, Outlook och Teams på webben kan tillsvidare dessa länkar nyttjas:
Skrivbordsappar som Outlook, Teams och office-apparna som du har nedladdade på din dator fungerar som vanligt.
Vi har felanmält problemet till Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 16.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Microsoft 365
/i Anställda, Aurora, Driftstörningar, Microsoft 365, Student /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i Microsoft-portalen (m365.umu.se). Det innebär att webbsidan är svår att nå och saknar innehåll, ex. genvägar till online-appar som Teams, Sharepoint och Outlook.
För att komma åt Aurora, Outlook och Teams på webben kan tillsvidare dessa länkar nyttjas:
Skrivbordsappar som Outlook, Teams och office-apparna som du har nedladdade på din dator fungerar som vanligt.
Vi har felanmält problemet till Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 16.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad åtgärd i e-postmiljön, onsdag 25/9, 08:00-10:00
/i Anställda, E-post /av Jan PetterssonOnsdag den 25/9 kl. 08:00 kommer e-postmiljön att påverkas av en DNS-förändring för att förbättra tillgängligheten. Under denna period kan användaren uppleva att Outlook tappar kontakten (ställer sig i frånkopplat läge) med servern eller promptar om omstart. Webmail kommer att fungera som vanligt under hela perioden.
Senast kl. 10:00 kommer förändringen att ha slagit igenom fullt ut och tjänsten att fungera normalt igen. Upplever du fortfarande problem efter 10:00 kan du behöva starta om din e-postklient.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av skyddade dokument, tisdag, 17/9, från kl 8:00 till kl 16:00
/i Skyddade dokument /av Jan PetterssonTisdag, 17/9 kommer Skyddade Dokument att påverkas av Säkerhetsuppdateringar. Systemet kan upplevas segt.
Efter 16:00 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av skyddade dokument, tisdag, 10/9, från kl 9:00 till kl 12:00
/i Skyddade dokument /av Jan PetterssonTisdag, 10/9 kommer Skyddade Dokument att påverkas av Säkerhetsuppdateringar. Systemet kan upplevas lite segt.
Efter 12:00 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Mediabanken
/i Planerade åtgärder /av Anja AxelssonMediabanken fungerar nu normalt för både medarbetare och mediaredaktörer.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Mediabanken
/i Driftstörningar /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning i Mediabanken. Det innebär att du som anställd inte kan logga in och ta ned bilder från universitetets gemensamma bildbank. Inte heller mediaredaktörer kan komma åt Mediabankens redaktörsgränssnitt.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast 15.00
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning www.umu.se
/i www.umu.se /av Magnus Erikssonwww.umu.se fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning Canvas Kursadmin
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Planerade åtgärder, Student /av Jörgen IvarssonNu är väntetiderna normala för att skapa kurser och synkronisera studentgrupper in i kursrummen i Canvas.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning www.umu.se
/i Driftstörningar, www.umu.se /av Magnus ErikssonVi har just nu en driftstörning i www.umu.se. Det innebär att det kan vara svårt att nå www.umu.se
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning: synkronisering av studenter i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /av Jörgen IvarssonJust nu är det problem med synkroniseringen av studenter in i kurserna i Canvas. Det är två problem: Det tar lång tid att skapa kurser och det är en störning av synkronisering av studenter in i kurserna. Felsökning pågår.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk