Tisdag den 21 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
- Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
- Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
- Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
- Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
- Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
- Studentwebben (https://www.umu.se/student)
- OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
- Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
Efter kl 11.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 4 december kl 20-24
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonMåndagen den 4 december kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Åtgärdad, pågående driftstörning i datanätet
/in Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /by Håkan GustafssonNu fungerar allt normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i datanätet
/in Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /by Håkan GustafssonDet är problem för klienter att ansluta sig till framför allt det trådlösa datanätet. Felsökning pågår.
Vi återkommer med mer information innan kl 16.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 23 november kl 19-20
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonTorsdagen den 23 november kl 19.00–20.00 kommer servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten.
Arbetet kan innebära kortare störningar under servicetiden.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 21 november från kl. 07.00 till kl. 11.30
/in Administrativa system, Kardia, Planerade åtgärder, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergTisdag den 21 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 11.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning umu.se
/in www.umu.se /by Magnus ErikssonUmu.se fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning umu.se
/in Driftstörningar, www.umu.se /by Magnus ErikssonVi har just nu en driftstörning på umu.se. Det innebär att vissa webbsidor inte kan visas som umu.se/designhogskolan och umu.se/servicedesk.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Exchange online
/in Anställda, E-post, Office 365, Student /by Jan PetterssonE-posten i Exchange Online fungerar nu normalt och du kan komma åt din epost via din Outlook klient igen.
Microsoft rapporterar: ”Root cause: A recent configuration change to improve the way MAPI connects to the Exchange Online service had inadvertently prevented users from accessing their Exchange Online mailboxes”
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Exchange online
/in Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /by Jan PetterssonMicrosoft har just nu en driftstörning i Exchange online. Det innebär att det inte går att skicka och läsa epost för vissa användare (både studenter och anställda) via Outlook. Mobil och webmail bör fungera som en workaround.
Microsoft arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 12:30.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i M365-tjänster
/in Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergNu fungerar tjänsterna i Microsoft 365 normalt. Driftstörningen låg hos Microsoft och de har rapporterat att problemet nu är löst.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk