Planerat arbete med minfilyta & gemensamfilyta, tisdag 12/9, 15:00-19:00

Tisdag 12/9 kommer tjänsterna minfilyta och gemensamfilyta att påverkas av driftstopp pågrund av en flytt till ny infrastruktur.
Under denna period kommer tjänsterna att vara otillgängliga.

Efter 19:00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,tisdag 12/9, från kl 08:00 till kl 09:00.

Tisdagen den 12/9 mellan kl 08:00 och 09:00 så genomför vi en säkerhetshöjande åtgärd som kan orsaka driftstörningar för dig. Åtgärden handlar om att flytta en server bakom en brandvägg och på så sätt höja säkerheten. Mellan kl 8.00 och 9.00 denna dag så kan du inte använda funktionerna på servern, exempelvis kan du inte installera nya program på din dator.

Efter 09:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Qbank

Qbank fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Qbank

Vi har just nu en driftstörning i bildhanteringsmodulen Qbank för våra externa webbsidor . Det innebär att det inte går att ladda upp eller lägga in bilder på webbsidor i Episerver.

Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med leverantören.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i PASS och Primula

PASS och Primula] fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i PASS o Primula

Vi har just nu en driftstörning i PASS o Primula. Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00. Vid frågor kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk

Planerat nätarbete med tjänsten för utgående epost , onsdag 6/9, från kl 08.00 till kl 11.30

Onsdag den 6/9 kommer universitetets SMTP-server att påverkas av en flytt till säkrare nätvkersmiljö. Under denna period kommer enheter (ex. skrivare, servrar) på campus som använder den blockeras från att skicka ut mail. Andra tjänster som kan påverkas är ex. notifieringar från Wisum, Personaladministration och Ladok. Personlig inkommande/utgående epost påverkas inte. Tjänster som kan hantera att SMTP-servern inte svarar kommer att skicka mailen vid ett senare tillfälle.

Senast kl. 11.30 kommer tjänsten att fungera utan störningar.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Skyddade dokument, Tisdag 5/9-23, 0800-1600

Tisdag 5/9-23 kommer Skyddade dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument inte att kunna användas.

Efter 1600 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Umu.se, Tisdag 29/8-22, 0830-1200

Tisdag 29/8-23 kommer umu.se att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer umu.se att vara långsammare än tidigare.
Efter 1200 kommer umu.se att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Raindance

Helgens planerade databasbyte i Raindance gick bra och systemet fungerar nu normalt igen.

Vid frågor kontakta Ekonomienheten.
raindance@umu.se