Felaktiga varningar i Windows Defender

Till er som har tjänsten ’klienthantering’ så har det under morgonen varnats om filen ’ConfigMgrClientHealth.cmd’

Denna varning kan ni bortse från, det handlar inte om något virus utan det beror på felaktiga definitioner från Microsofts antivirusklient.

Filen är nu undantagen i Windows Defender och ska inte flaggas igen.

Pågående driftstörning i webmailtjänsten

Vi har just nu en driftstörning i webmailtjänsten. Det innebär att det kan vara svårt att logga in på webmailen.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 11.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
http://www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i IMAP-funktionen för Exchange

IMAP-funktionen i Exchange fungerar nu normalt igen för samtliga användare.
Starta dock om klienten för att den skall koppla upp sig korrekt igen.

 

Pågående driftstörning i IMAP-funktionen i Exchange

Vi har just nu en driftstörning för vissa användare som kör IMAP. Det innebär att det inte går att logga in mot Exchange med en IMAP-klient.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15. För att komma åt din mail rekommenderar vi att du går via webmail istället.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Infocenters ärendehanteringssystem, tisdag, 8/5

Tisdag 8/5 kommer Infocenters ärendehanteringssystem att vara otillgängligt för handläggning av ärenden. Orsaken till detta är att systemet uppgraderas. Under denna period kommer det inte gå att logga in i systemet. Det är dock fortfarande möjligt att rapportera in ärenden via webbformulär, telefon och besök i Infocenter. Ärenden som rapporteras in via webbformulär kommer dock inte att handläggas förrän systemet åter är tillgängligt.

Har du frågor? Kontakta Infocenter
www.umu.se/om-universitetet/kontakt

Åtgärdad driftstörning i synkroniseringstjänsten och kontoaktivering

Synkroniseringstjänsten samt kontoaktivering fungerar nu normalt.

Planerat arbete med lärplattformar och videotjänsten, torsdag 17/5, från kl 05:00 till kl 08:00

Torsdag 17 maj kommer lärplattformarna (Cambro, Moodle) och videotjänsten UmU Play att vara otillgängliga från kl 05:00 på grund av arbete med tekniska uppgraderingar. Under denna period kommer det inte gå att logga in eller använda tjänsterna. Senast 08:00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.

Har du frågor, kontakta Servicedesk www.servicedesk.its.umu.se

Maintenance of E-learning services, thursday 17/5, from 05am to 08am

Thursday May 17 Cambro, Moodle and UmU Play will be unavailable from 5am due to technical maintenance and upgrade of UmU Play. During this time login will not be possible and resources within Cambro and Moodle cannot be accessed. By 8am the services will be back online.

If you have questions, contact Servicedesk www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i synkroniseringstjänsten

Synkroniseringstjänsten Kardía påverkas just nu av en driftstörning. Det innebär att system och tjänster som använder Kardía kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
    Aktivering av studentkonton
    Byte av primär e-post för studenter
  • Dirigenten

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 11.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning vid aktivering av konto

Vi har just nu en driftstörning i aktiveringsguiden. Det innebär att det kan vara problem att aktivera nya konton.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 10.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 7 maj, kl. 20.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 7 maj mellan kl 20.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se