Vi har just nu en driftstörning vid inloggning med MFA via Microsoft Authenticator. Vissa användare får ibland ett fel efter att ha loggat in med användarnamn och lösenord. Numret som ska skrivas in i telefonen visas inte och gör att användaren inte kommer vidare.
Upplever du problem kan du testa att logga in på nytt efter en liten stund, eventuellt kan det hjälpa att byta webbläsare.
Vi har dialog med Microsoft om problemet och kommer att utreda det tillsammans med dem.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppgradering av Diariet (W3D3)
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Emilio PérezFr.o.m. kl. 13 på onsdag den 26/2 och under torsdag den 27/2 kommer diariesystemet (W3D3) att vara otillgängligt p.g.a. uppgraderingsarbete. Under denna perioden kommer systemet att vara otillgängligt. Observera att även kopplingen till Varbi kommer att påverkas av otillgängligheten under perioden.
Systemet är åter i drift kl. 8 på fredag den 28-feb.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 3 mars kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 3 mars kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Uppdatering ang. driftstörning vid inloggning med MFA
/i Driftstörningar, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har fortfarande en driftstörning vid inloggning med MFA via Microsoft Authenticator. Vissa användare får ibland ett fel efter att ha loggat in med användarnamn och lösenord. Numret som ska skrivas in i telefonen visas inte och gör att användaren inte kommer vidare.
Upplever du problem kan du testa att logga in på nytt efter en liten stund, eventuellt kan det hjälpa att byta webbläsare.
Vi har dialog med Microsoft om problemet och utreder det tillsammans med dem.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning vid inloggning med MFA
/i Driftstörningar, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning vid inloggning med MFA via Microsoft Authenticator. Vissa användare får ibland ett fel efter att ha loggat in med användarnamn och lösenord. Numret som ska skrivas in i telefonen visas inte och gör att användaren inte kommer vidare.
Upplever du problem kan du testa att logga in på nytt efter en liten stund, eventuellt kan det hjälpa att byta webbläsare.
Vi har dialog med Microsoft om problemet och kommer att utreda det tillsammans med dem.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering ang. driftstörning i Teams- och Zoomrum
/i Driftstörningar, Office 365, Zoom /av Britta LöfvenbergVi har identifierat problemet som visat sig enbart påverka Teamsrum. Vi arbetar löpande med att justera de enheter som har problem. Om du behöver hjälp, vänligen kontakta Servicedesk.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Teams- och Zoomrum
/i Anställda, Driftstörningar, Office 365, Zoom /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning som påverkar paneler i Teams- och Zoomrum. Det innebär att det inte går att koppla upp sig till möten eller se och skapa bokningar med hjälp av panelerna.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 14.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Optimizely(fd Episerver), Onsdag 5/2, från kl. 05.30 till kl. 06.00
/i Anställda, www.umu.se /av Magnus ErikssonOnsdag 5/2, kl. 05.30, kommer Optimizely/Episerver som används bland annat för www.umu.se/student att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan systemet var otillgänglig för redaktörer och besökare.
Efter 06.00 kommer Optimizely/Episerver att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad, driftstörning gällande datanätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonNu fungerar nätet igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
/Nätdriften
Pågående driftstörning gällande datanätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonDet är problem med datanätet på NUS, det gäller både fast och trådlös access. Felsökning pågår.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
/Nätdriften
Uppdatering av PASS (Primula)
/i Administrativa system, Personaladministration, Planerade åtgärder /av Emilio PérezOnsdag 5-feb kommer PASS (Primula) att påverkas av en uppdatering som görs mellan kl. 07.00-08.00. Under denna period kommer tjänsten att vara otillgänglig.
Efter kl. 08.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.