Vi har just nu en driftstörning i tjänster som nyttjar BankID, ex. Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person. Det innebär att det just nu inte går att nytta BankID för detta. Överväg de alternativa metoder som finns för aktivering och återställning, ex. Freja eID+.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 16 idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering Umu-Print den 19/11 – 18.00-18.45
/in Planerade åtgärder /by Viktor MählerHar du frågor? Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk/
Planerad teknisk service på datanätet den 17 november kl 08-24
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonSöndagen den 17 november kl 08.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga. Exempelvis kommer inloggningstjänsten att vara otillgänglig under kortare perioder.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 14 november från kl. 07 till kl. 12
/in Anställda, Driftstörningar, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergTorsdag den 14 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
xempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete i skyddade dokument, tisdag 12/11-24, 0800-1630
/in Planerade åtgärder /by Daniel KarlssonTisdag, 12/11-24 kommer Skyddade dokument att påverkas av servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument helt eller delvis att vara nere. Efter 1630 12/11-24 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk.
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 4 november kl 18-24
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonMåndagen den 4 november kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Åtgärdad driftstörning i tjänster som nyttjar BankID
/in Anställda, Student /by Britta LöfvenbergBankID fungerar nu normalt i Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i tjänster som nyttjar BankID
/in Anställda, Driftstörningar, Student /by Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i tjänster som nyttjar BankID, ex. Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person. Det innebär att det just nu inte går att nytta BankID för detta. Överväg de alternativa metoder som finns för aktivering och återställning, ex. Freja eID+.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 16 idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning för new Outlook
/in Driftstörningar, E-post /by Jan PetterssonNew Outlook fungerar nu normalt. För att åtgärda problemet helt och hållet och släppa system resurserna måste man dock starta om sin klient eller webbläsare.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering driftstörning i 365
/in Anställda, Driftstörningar, E-post /by Jan PetterssonMicrosoft har konstaterat att störningen inte verkar påverka andra tjänster i 365 utan endast ”new Outlook”-klienten för datorer och mobila enheter.
De fortsätter med att utreda problemet och vi återkommer med mer information när de uppdaterat sin driftblogg.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering – driftstörning i 365
/in Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, OnedDrive, Student, Teams /by Jan PetterssonMicrosoft har uppdaterat sin information och skriver nu att det kan finnas störningar vid åtkomst till andra tjänster i 365 för användare i Europa.
Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information när de uppdaterar sin driftinformation eller senast klockan 16:00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk