Åtgärdad driftstörning i tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID

Tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID fungerar nu normalt. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID

Vi har just nu en driftstörning i återställning av lösenord via Mina inställningar, https://administrationsverktyg.umu.se/Settings/ResetUser. Det innebär att det just nu inte går att använda BankID för att komma vidare med lösenordsbytet. Om det är bråttom med kontot kan du tillsvidare testa att aktivera om kontot i aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan imorgon fredag kl. 11.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 12 december från kl. 07 till kl. 12

På torsdag den 12 december kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Kursadministration i Canvas

Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Microsoft 365

Problemet med att menyn i Microsoft 365-portalen inte innehöll några länkar ska enligt Microsoft nu vara åtgärdat. Det kan dock dröja några timmar innan lösningen rullats ut till användare.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdat, problem med eduroam på NUS

Nätverksproblemen inom Regionen är nu löst.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Microsoft 365

Vi har just nu en driftstörning i Microsoft 365. Det innebär att meny-våfflan i M365-portalen (https://m365.umu.se) just nu inte visar några länkar. Som en workaround kan menyn nås via ex. Teams online, https://teams.microsoft.com/v2/. 

Vi håller koll på driftmeddelanden från Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 15.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Problem med eduroam på NUS

Pga av nätverksstörningarna på NUS fungerar inte eduroam.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk/

Åtgärdad driftstörning i Kontoaktivering

Aktiveringsguiden, administrationsverktyg.umu.se/Kontoaktivering fungerar nu normalt. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Kontoaktivering

Vi har just nu en driftstörning i Aktiveringsguiden, administrationsverktyg.umu.se/Kontoaktivering. Det innebär att det just inte inte går att aktivera UMU-id.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 15.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av eduroam, onsdag 11/12, 08:00-10:00

Onsdag den 11/12 mellan kl. 08:00-10:00 kommer eduroam att påverkas av en konfigurationsförändring. Under denna period kommer det inte att gå att hämta ut nya certifikat för eduroam. Det kan också tillfälligt vara problem att ansluta mot eduroam. Om det inte går att ansluta får man försöka igen på några minuter.

Efter 10:00 kommer eduroam att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk