Planerad uppdatering av umu.se ,tisdag den 29 september, från kl. 8.00 till kl. 10.00.

Den 29 september, från kl. 8.00 till till kl. 10.00 kommer umu.se att påverkas av en uppdatering av EpiServer CMS som är publiceringssystemet som används för umu.se. Under denna period kommer det tidvis inte att gå att logga in på umu.se, varken som redaktör eller som student, i övrigt ska besökare inte märka av uppdateringen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad teknisk service på datanätet den 5 oktober kl 20-24

Måndagen den 5 oktober kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 29 september, från kl. 7.00 till kl. 11.00

Tisdag 29/9 kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl. 11 kommer integrationsplattformen fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, tisdag 15/9, från kl 09:00 till kl 16:00

Tisdag 15 september kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 09:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 16:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Auroras samarbetsytor, onsdag den 9 september, kl 18 till 24

Planerad uppdatering av Aurora samarbetsytor den 9/9 från kl 18 till 24. Uppdateringen syftar till att lösa inloggningsproblem för vissa användare och webbläsare. Under tiden kan det vara svårt att nå information och man bör undvika att arbeta i systemet under denna tid. Har du frågor? Kontakta Servicedesk.

Efter 24 kommer Aurora samarbetsytorna att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Copyprint

Vi har just nu en driftstörning i Copyprint. Det innebär att studenter har svårt att ladda sitt saldo via tjänsten DIBS.

Vi arbetar tillsammans med leverantören för att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Urkund

Urkund fungerar nu normalt, den störning som har funnits mot Urkund i Cambro är nu åtgärdad.

Planerad teknisk service på datanätet den 7 september kl 20-24

Måndagen den 7 september kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Umu Play

Vi har just nu en driftstörning i Umu Play. Det innebär att uppladdat material tar längre tid än normalt att bearbetas och bli tillgängligt.

Se https://status.nordu.net/ för mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Urkund

Vi har just nu en driftstörning i Urkund. Det innebär att dokument som skickas till Urkund via Cambro inte kommer fram till Urkund för granskning. Detta berör endast Cambro, dokument som skickas in på annat sätt kommer fram och granskas som tidigare. Se https://www.aurora.umu.se/utbildning-och-forskning/stod-till-utbildning/larandestod-och-support/plagiat-och-urkund/ för mer information om hur man kan skicka in dokument för granskning.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se