Planerad omstart av driftbloggen

Idag klockan 14:20 kommer driftbloggen att påverkas av en omstart. Under denna period är driftbloggen inte tillgänglig.

Efter 14:30 kommer driftbloggen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i i inloggningstjänsten ADFS, tisdag 4/4 från kl. 06:45 till kl. 07.30

På tisdag den 4/4 klockan 06.45 kommer den centrala inloggningstjänsten ADFS att påverkas av ett avbrott i samband med en uppdatering. De flesta system kommer inte att påverkas mer än en kort stund.

Efter klockan 07.30 kommer inloggning att fungera normalt igen. Skulle du ändå uppleva problem med inloggning till något system eller har frågor kan du kontakta vår Servicedesk. www.umu.se/servicedesk

On Tuesday April 4th a maintenance of our login services is scheduled between 6:45 and 7.30 a.m. Questions? Contact Servicedesk, www.umu.se/en/servicedesk.

Åtgärdad driftstörningar i trådlösa nätet på NUS

Nu ska det trådlösa nätet fungera igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Störningar i trådlösa nätet på NUS

Vi har just nu störningar i det trådlösa nätet på NUS, felsökning pågår tillsammans med regionens tekniker.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad teknisk service på datanätet den 3 april kl 20-24

Måndagen den 3 april kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning på aurora.umu.se

Aurora.umu.se fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning på aurora.umu.se

Vi har just nu en driftstörning på aurora.umu.se. Det innebär att man inte kan nå aurora.umu.se.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i återställning av MFA

Återställning av Microsoft MFA (Authenticator) via Mina inställningar (https://administrationsverktyg.umu.se/Settings) samt via kontakt med Servicedesk fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i återställning av MFA

Vi har just nu en driftstörning som rör återställning av MFA för Authenticator. Det innebär att det just nu inte går att ta fram en kod för att återställa MFA, varken via Servicedesk eller Mina inställningar.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, onsdag 29 mars, mellan kl. 8 och kl. 12

Onsdagen den 29 mars kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.

Efter kl. 12 kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk