Leverantören jobbar med att lösa problemet, som även drabbat flera av deras kunder. Tills dess att vi får mer information så vill leverantören att vi ska försöka undvika systemförändringar, lägga till datorer och användare.
Anledningen till detta är att lösningen på problemet kan eventuellt göra så att dessa förändringar försvinner.
Vi återkommer så fort vi får mer information från leverantören.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Fortsatt driftstörning i Min backup(Crashplan)
/i Driftstörningar /av Andreas MannbergLeverantören jobbar med att lösa problemet, som även drabbat flera av deras kunder. Tills dess att vi får mer information så vill leverantören att vi ska försöka undvika systemförändringar, lägga till datorer och användare.
Anledningen till detta är att lösningen på problemet kan eventuellt göra så att dessa förändringar försvinner.
Vi återkommer så fort vi får mer information från leverantören.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Min backup(Crashplan)
/i Anställda, Driftstörningar /av Andreas MannbergVi har just nu en driftstörning i Min backup. Det innebär att användare kan få e-post att dom inte har tagit backup på 36 dagar, samt att om man startar klienten nås användaren av meddelanden om att man har blivit utloggad.
Vid inloggning syns endast en äldre version av sin dator.
Vi har skapat supportärenden hos leverantören då problemet ser ut att ligga på deras sida.
Så fort vi får svar kommer vi att uppdatera driftsinformationen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /av Jörgen IvarssonNu är driftstörningarna åtgärdade i Canvas.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, E-post, Kursadministration, Planerade åtgärder, Student /av Jörgen IvarssonJust nu är det en driftstörning i Canvas som kan påverka följande funktioner:
Vi uppdaterar med ny information klockan 16:00 eller så snart problemen är lösta.
Här är en direktlänk till Canvas statussida:
https://status.instructure.com
Åtgärdad driftstörning i mobiltelefoni
/i Skype för företag /av Jan PetterssonMobiltelefonin fungerar nu normalt och det går att nå tjänstemobilerna från UMU:s fasta telefoni.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning för mobiltelefoni
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonTelia har just nu en driftstörning efter omläggningen i morse på tjänstemobilerna. Det innebär att man inte kan ringa tjänstemobiler kopplade till UMU från Skype/Teams. Det går dock att nå dem från externa nummer. Inställningar för ring samtidigt samt vidarekoppling till tjänstemobiler kopplade till UMU fungerar inte heller.
Telia arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med ny status innan klockan 10:30.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Microsoft 365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365 /av Elin SköldMicrosoft 365 fungerar nu normalt. Problemet rörde licenser och är nu åtgärdat.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Microsoft 365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365 /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i Microsoft 365 som påverkar licenser. Det innebär att vissa personer har tappat den licens de haft och därför inte når alla Microsoft 365-tjänster som de haft tidigare. Det kan exempelvis innebära att personer inte kommer åt olika verktyg i Microsoft 365, t.ex. Teams och Outlook.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i klienthanteringen.
/i Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingKlienthanteringent fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Klienthanteringen
/i Driftstörningar, Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingVi har just nu en driftstörning i klienthanteringen. Det innebär att man inte kan installera datorer eller installera program.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kl 17.00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk