Vi har just nu en driftstörning i vår e-post. Microsoft har blockerat utgående epost i vår 365-miljö på grund av en ökad mängd utgående epost. Det innebär att det inte går att skicka ut epost från UMU. Inkommande mail skall inte påverkas.
Det drabbar både studenter och anställda.
Mail som skickas kommer inte att skickas om utan behöver skickas om när vi fått Microsoft att lyfta spärren.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 15.30
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat servicearbete i Primula och PASS, tisdag 15 augusti kl. 07.00 – 08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroTisdag den 15/8 kommer Primula och PASS att påverkas av servicearbetet. Under större delen av denna tidsperiod (kl. 07.00-08.00) kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Efter kl. 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning för utgående epost
/i Anställda, E-post, Office 365, Student /av Jan PetterssonDen utgående eposten skall snart fungera nu normalt. Microsoft har lyft blockeringen som berodde på studentkonton som hade skickat ut spam. Det kan ta olika lång tid för olika epostkonton att få policyn lyft. Men inom 4 timmar bör alla konton fungera igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning för utgående e-post
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i vår e-post. Microsoft har blockerat utgående epost i vår 365-miljö på grund av en ökad mängd utgående epost. Det innebär att det inte går att skicka ut epost från UMU. Inkommande mail skall inte påverkas.
Det drabbar både studenter och anställda.
Mail som skickas kommer inte att skickas om utan behöver skickas om när vi fått Microsoft att lyfta spärren.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 15.30
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Zoom
/i Anställda, Driftstörningar, Student, Zoom /av anshen02bloggDriftstörningen som upptäcktes 28/6 har nu åtgärdats.
Zoom fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med VPN tjänsten
/i Datanät, Planerade åtgärder, VPN /av Håkan GustafssonIdag mellan kl 16-17 utförs teknisk service på VPN tjänsten. Det innebär att under den tiden kommer tjänsten att vara delvis otillgänglig.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Zoom
/i Driftstörningar, Zoom /av anshen02bloggVi har just nu en driftstörning i Zoom. Störningen är sporadisk och innebär att det kan vara instabilt och koppla ner sig själv eller att det inte går att starta möten alls.
Sunet arbetar med att lösa problemet. Här finns en sammanfattande status för Sunets tjänster, så snart problemet är avhjälpt ändrar dom färgkoden för ”On-Prem” i Zoom-blocket:
https://status.sunet.se/
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i klienthanteringen
/i Klienthanteringstjänsten, Planerade åtgärder /av Tomas LövlingKlienthanteringen fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i klienthanteringstjänsten.
/i Driftstörningar, Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingVi har just nu en driftstörning i klienthanteringstjänsten. Det innebär att installation av datorer inte fungerar.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information i morgon onsdag kl 12:00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i klienthanteringen
/i Driftstörningar, Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingVi har just nu en driftstörning i klienthanteringen. Det innebär att man inte kan installera eller installera om datorer. Felet har att göra med att datorn inte kan anslutas mot dator-objektet i ad. Dock funkar allt med program installationer.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information vid 16.00 idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i klienthanteringen
/i Driftstörningar, Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingVi har just nu en driftstörning i klienthanteringen. Det innebär att det inte går att installera eller installera om datorer för att det är problem med pxe-tjänsten.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information i morgon kl. 11.00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk