Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, tisdag, 27/2, från 08.00-12.00 (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)

Tisdag, 27/2 kl 8-12, kommer synkroniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.

Följande tjänster och funktioner kan tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;

Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten

Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Skypemiljön söndag den 5/3 kl. 18-22

Söndagen den 5/3 mellan kl. 18-22 kommer Skypemiljön att påverkas av en uppdatering av servermiljön. Förutom en rad stabilitetsförbättringar så kommer en patch att läggas in som lagar buggen som gör att det kan se ut som att användare varit offline/away längre än de egentligen varit. Under denna period kan du komma att loggas ut och in ur Skypeklienten. Pågående samtal person till person påverkas inte men möten kan komma att kopplas ned. Planera därför inte in några möten under denna tidsperiod.

Vi rekommenderar också att man startar om sin klient på morgonen så den får koppla upp sig på nytt.

Efter 22.00 kommer systemet att fungera som vanligt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av nätinfrastrukturen, söndag den 19/2, från kl 08 till kl 11

Söndag den 19/2 mellan kl 8 och kl 11 kommer Exchange, ADFS, Aurora, CAS, Cambro,  Moodle, UmU web, Ladok 3,  Infoglue, Vll Northpop att påverkas på grund av förändringar i nätinfrastrukturen.

Under denna period kommer dessa tjänster att påverkas.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Aurora

Vi har just nu en driftstörning i Aurora. Det innebär att vissa delar av intranätet inte går att nå.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint

Copyprint fungerar nu normalt. Problemet rörde endast skrivare med inbyggd terminal. Leverantören utreder varför tjänsten stannade och hur vi kan undvika att det händer igen.

Åtgärdad driftstörning i Aurora (https://mitt.aurora.umu.se/)

Det ska nu gå att logga in och nå mitt.aurora.umu.se. Felsökning pågår fortfarande och vissa störningar kan förekomma under dagen.

 

Pågående driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint

Vi har just nu en driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint. Det innebär att det inte går att skriva ut via tjänsten.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 13.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Aurora (https://mitt.aurora.umu.se/)

Vi har just nu en driftstörning i Aurora (https://mitt.aurora.umu.se/). Det innebär att för närvarande kan man inte logga in i mitt Aurora.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Uppdatering- Driftstörning Skypetelefoni

I nuläget ser det bättre ut med antalet samtal som har dåligt ljud. Vi väntar på besked från TDC om status på ärendet. Vi räknar dock inte med att ha mer info förrän imorgon kl. 09.

Uppdatering – Störning i Skypetelefonin

TDC håller fortfarande på att felsöka problemet med inkommande samtal. Vi återkommer med mer information innan kl. 16.

 

Utgående samtal och samtal mellan Skypeklienter påverkas inte.