Pågående driftstörning i e-postmiljön

Vissa användare har problem att ansluta till eposten med Outlook. En inloggningsruta dyker upp och den godtar inte något lösenord. Det innebär att det kan vara problem att läsa och skicka epost. Om du upplever detta problem kan du läsa din epost via webmail istället.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 16.00

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete i Exchange onprem, tisdag 13/2, från kl 09:00 till kl 14:00

Tisdag 13/2 kommer Exchange onprem(ej O365) att påverkas av arbete med konfigurering av ny server. Detta för att framöver planerat ersätta äldre servrar. Under denna period kan viss störning uppstå i trafiken till och från de postlådor( mest funktionslådor) som ligger onprem.

Efter 14:00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med webbplatserna för konstnärligt campus, MIMS samt www.umu.se/servicedesk, tisdag 13/2, från kl. 8.30 till kl. 9.00

Tisdag  den 13/2 kommer webbplatserna för konstnärligt campus, MIMS samt www.umu.se/servicedesk att påverkas av ett byte av databasserver. Under denna period kommer ovan nämnda webbplatser att vara otillgängliga för både besökare och redaktörer.

Efter kl. 09.00 kommer webbplatserna att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppgradering i Flexite, Tisdag 13/2, från kl 12:00 till kl 16:00

Tisdag 2024-02-13 kl. 12 kommer Flexite att uppgraderas till en ny version. Under den tiden går det därför inte att logga in i systemet. Uppgraderingen beräknas vara färdig till 16:00. Om man sparat en genväg till Flexite i sin webbläsare kan man efter uppgraderingen behöva logga in via https://umu.flexite.com/flexite/ och sedan spara om sin genväg.

Efter 16:00 kommer Flexite att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Infocenter.

0907868862

Planerad omstart av Sympa. Onsdag 14/2 från 13:00 till 14:00

En planerad omstart av Sympa kommer att ske på onsdag den 14/2. Det kan medföra att mail från Sympa inte kommer att skickas. Arbetet utförs mellan 13.00 och 14.00.

Efter 14:00 kommer Sympa att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad service i Primula och PASS, onsdag 7 februari kl 07.00 – 08.00

Onsdag den 7/2 kommer Primula och PASS att påverkas av servicearbete. Under större delen av tidsperioden  (kl. 07.00 – 08.00) kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.

Efter kl. 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 5 februari kl 20-24

Måndagen den 5 februari kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Åtgärdad driftstörningar i datanätet

Datanätet fungerar nu normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Prioriterad omstart av nätverksutrustning idag kl 17-18

På grund av de driftstörningar vi för närvaranda upplever måste en planerad omstart av nätverksutrustning genomföras mellan kl 17-18.

Det innebär att det blir ett avbrott på datanätet för alla klienter som är kopplade till både fasta- och trådlösa näten.

De centala tjänsterna påverkas inte av avbrottet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Fortsatta driftstörningar i datanätet

Vi har fortfarande vissa störningar i datanätet som bland annat påverkar Teams där möten och telefonsamtal kan ha sämre kvalité. Även andra applikationer kan drabbas. Arbetet fortsätter med att hitta en lösning på problemet. Vi återkommer när vi har mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk