Uppdatering – Pågående driftstörning i 365-tjänster

Problemet med inloggning via MFA med Microsoft authenticator verkar nu vara löst för många användare. Men Microsoft rapporterar fortsatt om problem med flera tjänster i 365 för vissa användare. Några av tjänsterna som våra användare kan uppleva problem med är:

Microsoft Teams
– Users may be unable to send and receive messages.
– Users may be unable to create new Chats or Channels.

Exchange Online
– Users may be unable to send or receive email.

Power Apps
– Users may be unable to access the service.

Power Automate
– Users may be unable to access the service.

Det kan vara problem även med andra 365-tjänster. Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information innan klockan 16.00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning vid inloggning med MFA

Microsoft har just nu en driftstörning som gör att inloggning med MFA via Microsoft Authenticator ger ett felmeddelande.. Det innebär att du inte kan logga in mot tjänster som kräver MFA med Microsoft Authenticator. Inloggning med Freja som MFA fungerar dock.

Microsoft har lagt upp ett service ärende om problemet och de arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information innan klockan 14:00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 2 november från kl. 07.30 till 08.00

Torsdag den 2 november kl. 07.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl 08.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 6 november kl 20-24

Måndagen den 6 november kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Åtgärdad driftstörning i Out of office-funktionen

Funktionen för frånvaromeddelanden i e-post fungerar nu normalt. Autosvar går nu ut även till externa användare. Det gäller både studenter och anställda.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Out of office funktionen

Vi har just nu en driftstörning i funktionen för frånvaromeddelanden på epost i vår e-postmiljö i 365. Det innebär att autosvar inte går ut till externa användare. Det gäller både studenter och anställda.

Vi har felanmält till Microsoft och väntar på att de ska åtgärda problemet. Vi återkommer med mer information innan kl. 09.00 den 1/11

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Flexite tisdag den 31/10 kl. 13

Tisdag 2023-10-31 kl. 13 kommer Flexite att uppgraderas till en ny version. Under den tiden går det därför inte att logga in i systemet. Uppgraderingen beräknas vara färdig till 17:00. Om man sparat en genväg till Flexite i sin webbläsare kan man efter uppgraderingen behöva logga in via https://umu.flexite.com/flexite/ och sedan spara om sin genväg.

Efter 17:00 kommer Flexite att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Infocenter

Planerad teknisk service på datanätet den 23 oktober kl 17-24

Måndagen den 23 oktober kl 17.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör vissa centrala tjänster som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Planerat arbete med ServiceDesk Plus, Torsdag 19/10-23, 1700-1900

Torsdag 19/10-23 kommer ServiceDesk Plus att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer ServiceDesk Plus helt  att ligga nere. Efter 1900 kommer ServiceDesk Plus att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, tisdag 24 oktober, från kl 10 till kl 12

Tisdagen den 24 oktober kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.

Efter kl 12. kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk