Vi upplevde i eftermiddags ett problem att kontakta Microsofts onlinetjänster från UmU’s nät, även VPN.
Problemet visade sig vara bortom vår kontroll och löstes ca 14:30 och access ut att fungera som det ska.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning Canvas Kursadmin
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Planerade åtgärder, Student /av Jörgen IvarssonNu är väntetiderna normala för att skapa kurser och synkronisera studentgrupper in i kursrummen i Canvas.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning www.umu.se
/i Driftstörningar, www.umu.se /av Magnus ErikssonVi har just nu en driftstörning i www.umu.se. Det innebär att det kan vara svårt att nå www.umu.se
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning: synkronisering av studenter i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /av Jörgen IvarssonJust nu är det problem med synkroniseringen av studenter in i kurserna i Canvas. Det är två problem: Det tar lång tid att skapa kurser och det är en störning av synkronisering av studenter in i kurserna. Felsökning pågår.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning Skapa kurs i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar /av Jörgen IvarssonJust nu tar det lång tid att skapa nya kurser i Canvas via kursadministrationen. Väntetiden är lite drygt en timme. Kurserna kommer att skapas. Det tar bara lång tid. Felsökning pågår.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 2 september kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 2 september kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 21:a augusti , från kl 07.00-08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroOnsdag morgon kl 07.00-08.00 den 21/8-24 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig..
Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av www.umu.se, torsdag, 15/8, från kl 08.00 till kl 09:00
/i Anställda, Student, www.umu.se /av Magnus ErikssonTorsdagen den 15/8 från kl 08:00 till kl 09.00 kommer www.umu.se att påverkas av ett byte av lastdelare. Under denna period kan www.umu.se periodvis vara otillgänglig
Efter kl 09:00 kommer www.umu.se att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Raindance
/i Planerade åtgärder /av Mikael SundhRaindance fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Raindance
/i Driftstörningar, Raindance /av Mikael SundhVi har just nu en driftstörning i Raindance. Det innebär att åtkomsten till Raindance är begränsad eller obefintlig.
Leverantören arbetar med att lösa problemet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
”Åtgärdad” driftstörning access Microsoft onlinetjänster.
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, OnedDrive, Teams /av Mikael SundhVi upplevde i eftermiddags ett problem att kontakta Microsofts onlinetjänster från UmU’s nät, även VPN.
Problemet visade sig vara bortom vår kontroll och löstes ca 14:30 och access ut att fungera som det ska.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk