Måndag den 17/4 kl. 16:30 kommer den fasta telefonin på universitetet att påverkas av en portering av nummer till Teams. Detta är ett av stegen för att slutföra flytten från Skype till Teams. Under denna period kommer det inte att gå att ringa ut eller in via den fasta telefonin. Vi räknar med att mellan 16:30 – 18:30 kommer telefonin vara helt nere och därefter kan det uppstå tillfälliga störningar under kvällen.
Mobiltelefonin och teams<->teams-samtal/möten påverkas inte.
Senast klockan 22:00 kommer allt att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll i Teams/Skype-telefonin måndag 17/4 kl. 16:30-22:00
/i Office 365, Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonMåndag den 17/4 kl. 16:30 kommer den fasta telefonin på universitetet att påverkas av en portering av nummer till Teams. Detta är ett av stegen för att slutföra flytten från Skype till Teams. Under denna period kommer det inte att gå att ringa ut eller in via den fasta telefonin. Vi räknar med att mellan 16:30 – 18:30 kommer telefonin vara helt nere och därefter kan det uppstå tillfälliga störningar under kvällen.
Mobiltelefonin och teams<->teams-samtal/möten påverkas inte.
Senast klockan 22:00 kommer allt att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad omstart av driftbloggen
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminIdag klockan 14:20 kommer driftbloggen att påverkas av en omstart. Under denna period är driftbloggen inte tillgänglig.
Efter 14:30 kommer driftbloggen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i i inloggningstjänsten ADFS, tisdag 4/4 från kl. 06:45 till kl. 07.30
/i Anställda, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag den 4/4 klockan 06.45 kommer den centrala inloggningstjänsten ADFS att påverkas av ett avbrott i samband med en uppdatering. De flesta system kommer inte att påverkas mer än en kort stund.
Efter klockan 07.30 kommer inloggning att fungera normalt igen. Skulle du ändå uppleva problem med inloggning till något system eller har frågor kan du kontakta vår Servicedesk. www.umu.se/servicedesk
On Tuesday April 4th a maintenance of our login services is scheduled between 6:45 and 7.30 a.m. Questions? Contact Servicedesk, www.umu.se/en/servicedesk.
Åtgärdad driftstörningar i trådlösa nätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonNu ska det trådlösa nätet fungera igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Störningar i trådlösa nätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonVi har just nu störningar i det trådlösa nätet på NUS, felsökning pågår tillsammans med regionens tekniker.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 3 april kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 3 april kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning på aurora.umu.se
/i Aurora /av Magnus ErikssonAurora.umu.se fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning på aurora.umu.se
/i Aurora, Driftstörningar /av Magnus ErikssonVi har just nu en driftstörning på aurora.umu.se. Det innebär att man inte kan nå aurora.umu.se.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i återställning av MFA
/i Driftstörningar /av Britta LöfvenbergÅterställning av Microsoft MFA (Authenticator) via Mina inställningar (https://administrationsverktyg.umu.se/Settings) samt via kontakt med Servicedesk fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i återställning av MFA
/i Driftstörningar, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning som rör återställning av MFA för Authenticator. Det innebär att det just nu inte går att ta fram en kod för att återställa MFA, varken via Servicedesk eller Mina inställningar.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk