Temporärt stopp att ta emot bilagor i zip-format via e-post

Från den 16 november kl 15.00 kommer bilagor i zip-format att automatiskt tas bort från e-post som skickas till din e-postadress.

Studenter, kollegor eller personer utanför Umeå universitet som skickar e-post med zip-filer kommer få ett meddelande som lyder ”zip-filer är för närvarande inte tillåtna som bilaga”.

Stoppet beror på att det pågår intrångsförsök på både nationell och global nivå genom att nyttja bilagor i e-posten. Leverantören för e-post arbetar på att ta fram en lösning så snart som möjligt.

Fler typer av bilagor påverkas inte just nu

I dagsläget påverkas bara bilagor som är skickade som zip-filer – inte andra typer av bilagor. Men det kan komma att förändras. Därför ber vi dig att vara uppmärksam på om du får e-post med bilagor som du inte förväntat dig, som har konstigt namngivna bilagor, eller på andra sätt väcker din misstänksamhet.

Vidarebefordra gärna dessa e-postmeddelanden till abuse@umu.se så hjälper IRT-funktionen på ITS att göra en bedömning. Ha även för vana att hålla dig uppdaterad via Driftinfo och IRT-bloggen.

Studenternas e-post är inte påverkad

Umeå universitets studenter har sin e-post via O365 och påverkas inte av samma temporära stopp i sin e-post. Däremot kommer bilagor i zip-format som de skickar till medarbetare under stoppet inte komma fram. Om de försöker skicka e-post med en zip-fil får de ett meddelande om att ”zip-filer är för närvarande inte tillåtna som bilaga.”

Oklart hur länge stoppet behövs

I dagsläget är det oklart hur länge det temporära stoppet behövs. Det beror framför allt på hur snabbt leverantören kan åtgärda den sårbarhet som används. Så fort en lösning för sårbarheten är tillgänglig kommer ITS installera dessa och stoppet kan hävas.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk, www.umu.se/servicedesk