Onsdag den 6/9 kommer universitetets SMTP-server att påverkas av en flytt till säkrare nätvkersmiljö. Under denna period kommer enheter (ex. skrivare, servrar) på campus som använder den blockeras från att skicka ut mail. Andra tjänster som kan påverkas är ex. notifieringar från Wisum, Personaladministration och Ladok. Personlig inkommande/utgående epost påverkas inte. Tjänster som kan hantera att SMTP-servern inte svarar kommer att skicka mailen vid ett senare tillfälle.
Senast kl. 11.30 kommer tjänsten att fungera utan störningar.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i PASS och Primula
/i Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroPASS och Primula] fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i PASS o Primula
/i Driftstörningar /av Ann-Britt TyrbroVi har just nu en driftstörning i PASS o Primula. Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00. Vid frågor kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk
Planerat nätarbete med tjänsten för utgående epost , onsdag 6/9, från kl 08.00 till kl 11.30
/i Copyprint, E-post /av Jan PetterssonOnsdag den 6/9 kommer universitetets SMTP-server att påverkas av en flytt till säkrare nätvkersmiljö. Under denna period kommer enheter (ex. skrivare, servrar) på campus som använder den blockeras från att skicka ut mail. Andra tjänster som kan påverkas är ex. notifieringar från Wisum, Personaladministration och Ladok. Personlig inkommande/utgående epost påverkas inte. Tjänster som kan hantera att SMTP-servern inte svarar kommer att skicka mailen vid ett senare tillfälle.
Senast kl. 11.30 kommer tjänsten att fungera utan störningar.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Skyddade dokument, Tisdag 5/9-23, 0800-1600
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTisdag 5/9-23 kommer Skyddade dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument inte att kunna användas.
Efter 1600 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Umu.se, Tisdag 29/8-22, 0830-1200
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTisdag 29/8-23 kommer umu.se att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer umu.se att vara långsammare än tidigare.
Efter 1200 kommer umu.se att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Raindance
/i Administrativa system, Anställda, Planerade åtgärder /av Marie JohanssonHelgens planerade databasbyte i Raindance gick bra och systemet fungerar nu normalt igen.
Vid frågor kontakta Ekonomienheten.
raindance@umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 4 september kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student, VPN /av Håkan GustafssonMåndagen den 4 september kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete med Skyddade dokument, Tisdag 29/8-22, 0800-1600
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTisdag 29/8-23 kommer Skyddade dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument helt eller delvis att ligga nere.
Efter 1600 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Serix / Integra
/i Planerade åtgärder /av Mikael SundhSerix och Integra fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i kommunikation mellan Serix och Integra
/i Driftstörningar /av Mikael SundhVi har just nu en driftstörning i kommunikationen mellan Serix och Integra. Kort kan skapas och zoner kan delegeras i Serix men kommer inte att fungerar i kortläsare förrän denna störning åtgärdats.
Vi arbetar med att lösa problemet med leverantören och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk