Pågående driftstörning i studenters e-post via Microsoft 365

Vi har fortfarande problem med att vissa studenter inte kan ta emot e-post. Detta beror på de uppdateringar som görs i universitetets e-postsystem och bör vara åtgärdade inom kort.

Studenter som skickar mejl från sitt e-postkonto i Microsoft 365 och som även angett en extern mejladress via Ladok eller Mina inställningar på studentwebben, får just nu felaktigt umu-id@ad.umu.se som avsändaradress. Det innebär att mottagare av dessa mejl inte kan besvara avsändaren.

För att lösa det kan studenten antingen:

1. Lägga in sin student-e-postadress (umu-id@student.umu.se) via Mina inställningar på studentwebben
  2. Undvika att mejla från sitt e-postkonto i Microsoft 365 och istället skicka e-post från den externa mejladressen tills vidare.

Vi jobbar på att hitta en lösning på detta så att från-adressen ska bli korrekt, dvs. umu-id@student.umu.se och återkommer med vi återkommer med mer information i slutet av den här veckan (vecka 42).

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk