Lägger ut detta bara som ett exempel på ett typiskt vän-i-nöden-mail. Detta kan handla om ett kapat konto, eller så chansar man bara på att mottagaren är en snäll människa som svarar på sådana här anrop. Det kom till en av de epost-adresser jag läser, men jag har aldrig hört talas om personen ifråga. Översättningen är typiskt Google Translate.
======================================================================
Sent: 10 December 2013 06:31 AM
Subject: Mycket brådskande
Jag har bråttom skriver detta mail till dig, hade jag reste till Plymouth, Storbritannien för ett viktigt möte. Men tyvärr för mig att hotellet jag in blev attackerade av rövare. Jag är så förvirrad just nu, jag vet inte vad jag ska göra eller vart man vänder sig. Jag tog inte med mina telefoner här och hotellet telefonlinjer var frånkopplad under incidenten. Så jag har bara tillgång till e-postmeddelanden. Vänligen Jag vill att du ska låna mig 1,350 pund. idag så jag kan betala mina hotell räkningar Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. och lämnar här omedelbart eftersom saker och ting blir riktigt tufft för mig redan. Så fort jag kommer hem jag skulle återbetala det immediately. Vänligen Jag behöver dig att komma tillbaka till mig så fort som möjligt. Jag ser fram emot att höra från dig.
Väntar på ditt mail.
Med vänlig hälsning
—
marco martini
Phishing: Tiggarbrev från vän i nöd
/i Info /av Maria Edblom TausonLägger ut detta bara som ett exempel på ett typiskt vän-i-nöden-mail. Detta kan handla om ett kapat konto, eller så chansar man bara på att mottagaren är en snäll människa som svarar på sådana här anrop. Det kom till en av de epost-adresser jag läser, men jag har aldrig hört talas om personen ifråga. Översättningen är typiskt Google Translate.
======================================================================
Sent: 10 December 2013 06:31 AM
Subject: Mycket brådskande
Jag har bråttom skriver detta mail till dig, hade jag reste till Plymouth, Storbritannien för ett viktigt möte. Men tyvärr för mig att hotellet jag in blev attackerade av rövare. Jag är så förvirrad just nu, jag vet inte vad jag ska göra eller vart man vänder sig. Jag tog inte med mina telefoner här och hotellet telefonlinjer var frånkopplad under incidenten. Så jag har bara tillgång till e-postmeddelanden. Vänligen Jag vill att du ska låna mig 1,350 pund. idag så jag kan betala mina hotell räkningar Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. och lämnar här omedelbart eftersom saker och ting blir riktigt tufft för mig redan. Så fort jag kommer hem jag skulle återbetala det immediately. Vänligen Jag behöver dig att komma tillbaka till mig så fort som möjligt. Jag ser fram emot att höra från dig.
Väntar på ditt mail.
Med vänlig hälsning
—
marco martini
Phishing: Betalning error: Uppdatera!
/i Info /av Maria Edblom TausonDagens phishing-försök.
==============================================================
Från: Visa/MasterCard Team [mailto:wonline.adminse2w1@team1.com]
Skickat: den 10 december 2013 14:29
Ämne: Betalning error: Uppdatera!
Hej,
Vi har märkt att på grund av ett tekniskt fel, en av din senaste betalning fakturerades två gånger.
Du måste bekräfta dina uppgifter för att kunna återbetalas.
Sida återbetalning :
Klicka här
OBS ! : Detta är en obligatorisk åtgärd. Underlåtenhet att uppdatera dina uppgifter kommer att leda till kreditkort suspension och bedrägeri varning.
Visa Europe © Copyright 2013
Phishing: e-postanvändare meddelande!
/i Info /av Maria Edblom TausonPhishing: Blосkеts Kundservice- Bеlоpp Åtеrbеtalas SEK 300,00
/i Info /av Maria Edblom TausonDetta phishing-mejl kommer inte från Blocket! Sajten som URL:en pekar på är redan borttagen från internet. Däremot så är det en framtida varning om hur framtida mejl kan te sig. Det är inte bara banker som är drabbade utan även andra kända betal-sajter kan drabbas.
=======================================================================================
Från: Blосkеt.sе [mailto:svara.inte@blocket.se]
Skickat: den 27 november 2013 04:17
Till: <User VidUmU>
Ämne: Blосkеts Kundservice- Bеlоpp Åtеrbеtalas SEK 300,00
Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 300 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid senaste transaktionen på Blocket.
Belopp Återbetalas: SEK 300.00
Blocket Användar: <user>@umu.se
Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomföras inom 72 timmar.
Adobe: Lösenord som behöver bytas
/i Info /av Maria Edblom TausonJag har under eftermiddagen skickat ut ett mail till ett antal av våra användare (anställda och studenter) med uppmaning om att byta sina lösenord hos Adobe. Man har någon gång i tiden angett en epost-adress för sitt Adobe-konto som finns hos UmU. Många känner inte till att de har ett konto hos Adobe, men uppenbarligen så finns det något gammalt konto, som man använt för länge sedan och glömt bort. Adobe har funnits med länge…
För att verifiera att din epost-adress finns med kan du titta på sidan: Adobe has been hacked
Vi har skrivit om detta förut och Adobe har också skickat ut ett varningsmail, men många mottagare tolkade det mailet som ett spam.
Har du fått ett mail av mig idag så bör du absolut byta lösenordet till det konto som hur har på Adobe.
Om du har glömt lösenordet så fungerar det som det brukar:
Om du tror dig ha samma lösenord på ditt CAS så byter du det på:
https://www.servicedesk.its.umu.se/MyPages/Default.aspx
Och givetvis byter du lösenord på alla andra sidor som du vet med dig att du har använt samma lösenord på som till Adobe.
Maria – IRT / UmU