Detta phishing-mejl är riktat speciellt till Apple-användare. Jag har klagat hos site-ägaren.
========================================================
Från: Apple [mailto:info.1201@isappleses.com]
Skickat: den 22 april 2014 14:32
Ämne: Kontoinformation har ändrats
Hej!
Följande information för ditt Apple-ID uppdaterades den 22.04.2014:
Frakt och / eller faktureringsadress
Om dessa ändringar skett av misstag, eller om du tror att en obehörig person har
tillgång till ditt konto, bör du genast återställa ditt lösenord genom att gå till
iforgot.apple.com.
För att kontrollera och uppdatera dina säkerhetsinställningar loggar du in på
appleid.apple.com.
Det här är ett automatiskt meddelande, vänligen svara inte på det här e-brevet. Om
du behöver mer hjälp är du välkommen att besöka Apple Support.
Vänliga hälsningar
Apple kundtjänst

Phishing: ID282122: Skatteåterbäring: 5840,00 SEK
/i Info /av Maria Edblom TausonDet var väl bara att vänta sig så här i deklarationstider, att det skulle dyka upp ett phishing-mail av den typen också.
================================================================================
Från: Skatteverket [mailto:taxrefund@skatteverket.se]
Skickat: den 6 maj 2014 17:50
Ämne: ID282122: Skatteåterbäring: 5840,00 SEK
Kära skattebetalare,
Våra register visar att du är berättigad till en skatteåterbäring på:
5840,00 SEK
Var vänlig och fyll i formuläret innan 2014-05-08.
Det snabbaste och enklaste sättet att få din återbäring är en direktinsättning på ditt person/sparkonto.
* Klicka här för att få åtkomst till din skatteåterbäring.
Adressen till vårt huvudkontor hittar du på vår webbplats:
http://www.skatteverket.se/
Upphovsrätt © 2014 Skatteverket Sverige. Alla rättigheter förbehålles.
Phishing: IT SERVICE
/i Info /av Maria Edblom TausonPhishing: Uppdatera: – POS Internetbutiken betalnings fel
/1 Kommentar/i Info /av Maria Edblom TausonDate: v.18 tisdag den 29 april 2014 07:37
Subject: Uppdatera: – POS Internetbutiken betalnings fel
Vi måste meddela att en av dina senaste betalningar debiterades två gånger.
Du måste kontakta oss här!
Det här är ett automatiskt meddelande, vänligen svara inte på det här e-brevet. 04/29/2014
Mitt konto låser sig hela tiden – är jag hackad?
/i Info /av Maria Edblom TausonI samband med att man byter lösenord i AD/CAS, så dyker just ofta denna fråga upp hos oss: ”Jag har precis bytt lösenord, men nu låser sig kontot hela tiden. Är det någon som försöker hacka sig in på mitt konto?” I regel så är det ingen extern hackare, utan ett resultat att någon av ens egna applikationer har gjort för många felaktiga inloggningar med det gamla lösenordet.
Gör man för många felaktiga inloggningsförsök mot vårt AD så låses kontot temporärt. Om du då har en enhet (dator, smartphone eller surfplatta) som automatiskt försöker hämta t.ex mail med fel lösenord, så kommer då kontot att låsas pga detta.
Om du upplever att du får omotiverade låsningar av kontot i samband med lösenordsbyte, så kontrollera att lösenordet är korrekt på alla enheter där du anropar någon av våra tjänster som är kopplade mot AD. Exempel på sådana tjänster är mail, kalendrar och filtjänster. Om du använder Mac OS X, så är iCal (den inbyggda kalendern) ett hett tips att kolla upp, då iCal kan ligga i bakgrunden och försöka uppdatera sig rätt frekvent.
Phishing: Kontoinformation har ändrats
/i Info /av Maria Edblom TausonDetta phishing-mejl är riktat speciellt till Apple-användare. Jag har klagat hos site-ägaren.
========================================================
Från: Apple [mailto:info.1201@isappleses.com]
Skickat: den 22 april 2014 14:32
Ämne: Kontoinformation har ändrats
Hej!
Följande information för ditt Apple-ID uppdaterades den 22.04.2014:
Frakt och / eller faktureringsadress
Om dessa ändringar skett av misstag, eller om du tror att en obehörig person har
tillgång till ditt konto, bör du genast återställa ditt lösenord genom att gå till
iforgot.apple.com.
För att kontrollera och uppdatera dina säkerhetsinställningar loggar du in på
appleid.apple.com.
Det här är ett automatiskt meddelande, vänligen svara inte på det här e-brevet. Om
du behöver mer hjälp är du välkommen att besöka Apple Support.
Vänliga hälsningar
Apple kundtjänst