Phishing: personlig

Detta är ett phishing-mejl som man förväntas maila in sina svar till. Jag har inte fått/sett någon kopia där det framkommer om det finns någon annan ReplyTo:-adress angiven, så tills vidare ligger den adress som anges som avsändare spärrad i vår utgående mail-server.
============================================================================================================
Från: Jardin Infantil Bernardo Leigthon [mailto:ji.bdoleigthon@cmpuentealto.cl] 
Skickat: den 28 november 2014 10:00
Ämne: personlig
Du är råd att åter bekräfta brevlådan konto för att undvika att förlora tillgång till din brevlåda konto. Underlåtenhet att göra detta kommer du att ha ditt konto avbrytas. Skydda ditt konto är vår främsta oro. att gå vidare med kontoåter validering och för admin assistans fylla i detaljerna nedan till nya brevlådan och du kommer att förlora någon av dina uppgifter.
Webmail Tillgång sida: ……………..
E-post: … … … … … … … …
Domän / Användarnamn: … … … … … … ..
Aktuellt lösenord: … … … … … … ..
Skriv lösenordet igen: … … … …… … ..
Telefon: … … … ….. …. ..
Underlåtenhet att göra detta kommer att leda till immedaite stängning av din brevlåda. du är att åter bekräfta brevlåda.
ITS helpdesk
mail Team
© Copyright 2014
Denna mail har skannats för alla virus av budskapet Labs Email Security System.

Phishing: brådskande

Phishing-mejl. Bara att slänga i papperskorgen.

========================================================================

Från: Jardin Infantil Bernardo Leigthon [mailto:ji.bdoleigthon@cmpuentealto.cl] 
Skickat: den 27 november 2014 08:22
Till: Jardin Infantil Bernardo Leigthon
Ämne: RE: brådskande 

Din brevlåda har överskridit den lagrings gräns av administratören, är du skyldig att bekräfta din e-postkonto eller misslyckande kommer att leda till omedelbar stängning av ditt e-postkonto. För att validera -> KLICKA HÄR

Skärmavbild 2014-11-27 kl. 09.37.49

Phishing: Kontoverifiering:

Jag hoppas verkligen att ingen tror att detta skulle vara ett legitimt mail. Detta är phishing och ska kastas i papperskorgen.
================================================================================
Från: ”Flowers Barbara (NHS SOUTHPORT AND FORMBY CCG)” <barbara.flowers@nhs.net>
Till: ”Flowers Barbara (NHS SOUTHPORT AND FORMBY CCG)” <barbara.flowers@nhs.net>
Ämne: Kontoverifiering:
Kära Outlook Kontoanvändaren,
  
Detta meddelande är från Outlook användar vård-centralen ska alla anställda och studerande, till alla Outlook kontoägare. Vi håller på att uppgradera vår databas servrar och e-postkonto center. Vi tar bort alla äventyras konto under den senaste akademiska paus.
Du måste verifiera din Outlook-konto för att undvika en permanent stängning av denna e-postadress / webb-postkonto.
Att autentisering KLICKA HÄR
Framgångsrikt autentiserade adresser kommer automatiskt meddelas via inkorgen.
              
Varning !!! Konto ägare som inte autentisera sitt konto efter att ha fått den här uppdateringen kommer att ha hans eller hennes konto avslutas. Vi har åtagit oss att skydda din integritet. Dina känsliga uppgifter kommer inte att delas med någon tredje part.
MICROSOFT CARE CENTER HELP DESK
  © 2014 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.
Skärmavbild 2014-11-26 kl. 09.58.17

Phishing: BRÅDSKANDE

Ännu en variant av det klassiska phishing-mejlet.

=======================================================================

Från: Annika Brunkestam-Waak [mailto:Annika.Brunkestam-Waak@svenskakyrkan.se] 
Skickat: den 25 november 2014 09:44
Till: Annika Brunkestam-Waak
Ämne: SV: BRÅDSKANDE 

Din brevlåda har överskridit den gräns lagring bestäms av administratören, och du kommer inte att kunna ta emot nya post tills du åter bekräfta det. För att åter validate -> klicka på länken nedan;

http://swedishadminzupgrade.weebly.com/

 

Skärmavbild 2014-11-25 kl. 10.04.17

Dags att byta lösenord för ditt CAS?

Vi har fått rätt mycket frågor kring de mail som skickas ut angående att byta sitt CAS-lösenord. Policyn är att alla användare ska byta sitt CAS-lösenord en gång/år. I dessa phishing-tider är det bra att vara misstänksam. Det gör dock dock svårt numera att kommunicera i sådana här frågor med er användare, då länkar är att betraktas som potentiella phishing-nät. Vi har därför valt lösningen just nu, att istället för att  skicka med en klicka-på-den-här-länken-instruktion, beskriva hur man själv navigerar till rätt ställe på UmU:s webb för att uppdatera sitt lösenord.

Jag klipper in det mail som just nu regelmässigt går ut till användarna då det är dags att förnya sitt CAS, med markeringar om var man ska titta för att kunna tro på det man får.

==============================================================

Från: ServiceDesk [mailto:noreply@umu.se]
Ämne: Ditt lösenord för universitetskontot slutar gälla om 13 dagar / Your Password for CAS expires in 13 days

Ditt lösenord för universitetskontot (CAS) slutar gälla om 13 dagar. Du som anställd måste byta lösenord till ditt universitetskonto minst en gång per år.

Om du inte byter lösenord i tid, kommer du tillfälligt att förlora åtkomsten till tjänster som är kopplade till universitetets inloggningskonto, CAS. Tjänster som berörs är till exempel Cambro, PASS, Infoglue (webbpublicering), e-post och inloggning i din dator.

Så här gör du för att byta lösenord:
1. Öppna ett nytt fönster i din webbläsare och skriv in ”servicedesk.its.umu.se” – ingen länk att klicka på – du vet att du har surfat till UmU:s webb!
2. Logga in med ditt CAS-id i högerspalten.
3. I vänstermenyn väljer du ”Mina sidor”
4. Klicka på ”Byt lösenord”
5. Du anger ditt gamla lösenord en gång, och ditt nya två gånger.
6. Klicka på ”Spara”

Observera att det kan ta upp till 5 minuter innan det nya lösenordet börjar gälla.

Det här är ett automatiskt meddelande och går därför inte att svara på. Har du frågor och funderingar? Kontakta Servicedesk ”servicedesk.its.umu.se”

Hälsningar
Servicedesk
Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå universitet

Vi på Umeå universitet kommunicerar ibland med dig via e-post, men vi ber dig aldrig att i ett e-brev eller via länkar lämna ut känslig information. Om du får ett brev där man ber dig lämna ut lösenord, kontonummer, koder eller liknande, så kan du alltså utgå från att det är ett försök till bedrägeri. Klicka inte på länkarna och radera brevet omedelbart.

—–

Your password for the University account (CAS) will expire in 13 days. You as an employee have to change the password to your University account at least once a year.

If you do not change your password in time, you will temporarily lose access to services linked to the university’s account, CAS. Services covered by this include Cambro, PASS, InfoGlue (web publishing), email and login into your computer.

Here is how to change the password:
1. Open a new browser window and type in ”servicedesk.its.umu.se”. – not a link to click on, but an address to manually type into your browser window, to make sure that you really are visiting the UmU web.
2. Log in with your CAS-id in the right column.
3. In the left menu, select the ”My Pages”.
4. Click on ”Change Password”.
5. You enter your old password once and your new one twice.
6. Click on ”Save”

Please note that it can take up to 5 minutes before the new password takes effect.

This is an automated message and is therefore impossible to answer. Do you have questions or concerns? Please contact Servicedesk, ”servicedesk.its.umu.se”.

Best regards
Servicedesk
Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå universitet

We at Umeå University communicates occasionally with you via e -mail, but we will never ask you in an email or via links disclose sensitive information. If you receive a letter asking you to give out passwords, account numbers, codes, or the like , you can thus assume that there is an attempt at fraud. Do not click on links and delete the message immediately.
Vi kommer aldrig, aldrig, ALDRIG att efterfråga användarnamn och lösenord via ett svarsmail!