Mitt konto låser sig hela tiden – är jag hackad?

I samband med att man byter lösenord i AD/CAS, så dyker just ofta denna fråga upp hos oss: ”Jag har precis bytt lösenord, men nu låser sig kontot hela tiden. Är det någon som försöker hacka sig in på mitt konto?” I regel så är det ingen extern hackare, utan ett resultat att någon av ens egna applikationer har gjort för många felaktiga inloggningar med det gamla lösenordet.

Gör man för många felaktiga inloggningsförsök mot vårt AD så låses kontot temporärt. Om du då har en enhet (dator, smartphone eller surfplatta) som automatiskt försöker hämta t.ex mail med fel lösenord, så kommer då kontot att låsas pga detta.

Om du upplever att du får omotiverade låsningar av kontot i samband med lösenordsbyte, så kontrollera att lösenordet är korrekt på alla enheter där du anropar någon av våra tjänster som är kopplade mot AD. Exempel på sådana tjänster är mail, kalendrar och filtjänster. Om du använder Mac OS X, så är iCal (den inbyggda kalendern) ett hett tips att kolla upp, då iCal kan ligga i bakgrunden och försöka uppdatera sig rätt frekvent.