Planerat servicearbete 20 april påverkade hela universitetet

Under måndag morgon uppstod omfattande driftstörningar i universitetets IT-system.

Under ett planerat elarbete med strömförsörjningen till universitets driftshall uppstod problem när en brytare i ställverket skulle bytas ut. Utbytet var planerat sedan lång tid och ett led i säkerställandet av driftstabilitet.

Arbetet förutsatte att strömstabilisatorn (UPS:en) var bortkopplad. Istället skulle elström genereras från vår reservströmförsörjning (ett dieselaggregat). Dieselaggregatet gick igång som den skulle när strömmen i ställverket slogs av, men blev stoppad av ett oförutsett larm. Därmed blev driftshallen strömlös. Det tog 30 minuter att arbeta sig förbi larmet och få igång dieselaggregatet igen.

Driftsstoppet mellan klockan 08.16–08.46 påverkade flera centrala tjänster. Det var problem att logga in i flera av universitetets tjänster och system, störningar på e-posttjänsten med mera.

De flesta tjänster fungerar normalt igen

De centrala tjänsterna sattes igång allt eftersom. Vid 10-tiden fungerade de allra flesta system igen, till exempel universitets webbar, e-post, Skype för företag och telefoni.