Pågående driftstörning i Zoom

Vi har just nu en driftstörning i Zoom. Störningen är sporadisk och innebär att det kan vara instabilt och koppla ner sig själv eller att det inte går att starta möten alls.

Sunet arbetar med att lösa problemet. Mer information kommer senast kl. 16:00

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i eduSign

Nu fungerar eduSign normalt igen. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i eduSign

Vi har just nu en driftstörning i eduSign. Det innebär att det är problem att logga in i tjänsten.

Vi har meddelat leverantören och återkommer med mer information innan kl. 15.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 7 oktober kl 18-24

Måndagen den 7 oktober kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Planerad uppdatering i Canvas kursadministration, onsdag 2 oktober, kl. 07:00

Den 2 oktober kommer Canvas kursadministration att påverkas av en uppdatering. Vyerna Skapa kurs och Administrera kurs i Canvas kan uppleva störningar under tiden. Arbetet beräknas ta max 30 minuter.

Efter 07:30 kommer Canvas att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Microsoft 365

Microsoft-portalen (m365.umu.se) fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Microsoft 365

Vi har just nu en driftstörning i Microsoft-portalen (m365.umu.se). Det innebär att webbsidan är svår att nå och saknar innehåll, ex. genvägar till online-appar som Teams, Sharepoint och Outlook.

För att komma åt Aurora, Outlook och Teams på webben kan tillsvidare dessa länkar nyttjas: 

Skrivbordsappar som Outlook, Teams och office-apparna som du har nedladdade på din dator fungerar som vanligt. 

Vi har felanmält problemet till Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 16. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad åtgärd i e-postmiljön, onsdag 25/9, 08:00-10:00

Onsdag den 25/9 kl. 08:00 kommer e-postmiljön att påverkas av en DNS-förändring för att förbättra tillgängligheten. Under denna period kan användaren uppleva att Outlook tappar kontakten (ställer sig i frånkopplat läge) med servern eller promptar om omstart. Webmail kommer att fungera som vanligt under hela perioden.

Senast kl. 10:00 kommer förändringen att ha slagit igenom fullt ut och tjänsten att fungera normalt igen. Upplever du fortfarande problem efter 10:00 kan du behöva starta om din e-postklient.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av skyddade dokument, tisdag, 17/9, från kl 8:00 till kl 16:00

Tisdag, 17/9 kommer Skyddade Dokument att påverkas av Säkerhetsuppdateringar. Systemet kan upplevas segt.

Efter 16:00 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av skyddade dokument, tisdag, 10/9, från kl 9:00 till kl 12:00

Tisdag, 10/9 kommer Skyddade Dokument att påverkas av Säkerhetsuppdateringar. Systemet kan upplevas lite segt.

Efter 12:00 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk