Uppdatering ang. driftstörning i Teams- och Zoomrum

Vi har identifierat problemet som visat sig enbart påverka Teamsrum. Vi arbetar löpande med att justera de enheter som har problem. Om du behöver hjälp, vänligen kontakta Servicedesk.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Teams- och Zoomrum

Vi har just nu en driftstörning som påverkar paneler i Teams- och Zoomrum. Det innebär att det inte går att koppla upp sig till möten eller se och skapa bokningar med hjälp av panelerna.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 14.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Optimizely(fd Episerver), Onsdag 5/2, från kl. 05.30 till kl. 06.00

Onsdag 5/2, kl. 05.30, kommer Optimizely/Episerver som används bland annat för www.umu.se/student att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan systemet var otillgänglig för redaktörer och besökare.

Efter 06.00 kommer Optimizely/Episerver att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad, driftstörning gällande datanätet på NUS

Nu fungerar nätet igen.


Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

/Nätdriften

Pågående driftstörning gällande datanätet på NUS

Det är problem med datanätet på NUS, det gäller både fast och trådlös access. Felsökning pågår.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

/Nätdriften

Uppdatering av PASS (Primula)

Onsdag 5-feb kommer PASS (Primula) att påverkas av en uppdatering som görs mellan kl. 07.00-08.00. Under denna period kommer tjänsten att vara otillgänglig.

Efter kl. 08.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Planerat arbete med Skyddade Dokument, Tisdag 28/1-25, 0830-1600

Tisdag 28/1-25 kommer Skyddade Dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade Dokument helt eller delvis att ligga nere.

Efter 1600 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk.

www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 3 februari kl 18-24

Måndagen den 3 februari kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Lansering av ny studentwebb, www.umu.se/student, tisdag 28/1, kl. 7 till 9

En ny studentwebb lanseras 28 januari. Förändringen innebär framför allt en ny navigationsstruktur och att studenterna kommer att hitta en del information från sina utbildningar på samma sidor där de hittar det som gäller alla universitetets studenter. Det bidrar till att de också kommer att få mer relevanta sökresultat på studentwebben.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av administrationsverktyg, tisdag 28/1, kl. 7 till 8

På tisdag den 28 januari mellan kl. 7 och 8 kommer tjänster som ligger på administrationsverktyg.umu.se att påverkas av en uppdatering tjänsterna. Det gäller exempelvis tjänster som:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Återställning av lösenord/MFA m.m. (https://administrationsverktyg.umu.se/Settings)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/gastkonton)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Engångsmeddelande (https://administrationsverktyg.umu.se/Onetime)

Under denna period kan det förekomma korta störningar i tjänsterna. 

Efter kl. 8 kommer administrationsverktyg att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk