Microsoft har identifierat en förändring i miljön som är den troliga orsaken bakom problemen. De håller på att rulla tillbaka ändringen och startar om servrar. Räkna med fortsatta störningar i miljön under resten av dagen.
Vi återkommer med mer information imorgon tisdag 26/11.
Nuvarande status från Microsoft:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Users may be unable to use the search feature within SharePoint Online.
Users may experience errors running flows that utilize cloud connectors in Power Automate for Desktop.
Users may be unable to access their bookings within Microsoft Bookings.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Kontoaktivering
/i Administrativa system, Anställda, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergAktiveringsguiden, administrationsverktyg.umu.se/Kontoaktivering fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Kontoaktivering
/i Administrativa system, Anställda, Driftstörningar, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i Aktiveringsguiden, administrationsverktyg.umu.se/Kontoaktivering. Det innebär att det just inte inte går att aktivera UMU-id.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 15.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av eduroam, onsdag 11/12, 08:00-10:00
/i Anställda, eduroam, Student /av Jan PetterssonOnsdag den 11/12 mellan kl. 08:00-10:00 kommer eduroam att påverkas av en konfigurationsförändring. Under denna period kommer det inte att gå att hämta ut nya certifikat för eduroam. Det kan också tillfälligt vara problem att ansluta mot eduroam. Om det inte går att ansluta får man försöka igen på några minuter.
Efter 10:00 kommer eduroam att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 5 december från kl. 07 till kl. 10
/i Administrativa system, Anställda, Driftstörningar, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergImorgon torsdag den 5 december kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 10.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning UmuPrint, Tisdag 3/12 mellan 11:30-12:30
/i Planerade åtgärder /av Viktor MählerPlanerad uppdatering i Umukort, Tisdag 3/12, från kl 11:30 till kl 12:30
/i Driftstörningar, Skrivartjänsten /av Mikael SehlstedtTisdag 3/12, från kl 11:30 till kl 12:30 kommer Umukort att påverkas av uppdatering. Uppdateringen gäller utökad funktionalitetet, stabilitet och buggfixar. Under denna period kommer inte umukort.umu.se, admin-umukort.umu.se, eller skrivartjänster kopplat till umukort att fungera.
Efter 12:30 kommer Umukort att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i M365
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonM365-tjänsterna ska nu fungera på acceptabla nivåer. Det kan enligt Microsoft kvarstå mindre problem men inget som påverkar den större massan av användare.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Primula
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Emilio PérezPlanerad uppdatering av Primula
Onsdag den 27/11-24 mellan kl. 07.00 – 08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgängliga.
Efter kl. 08.00 beräknas tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk.
Uppdatering driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonDriftstörningen i M365 påverkar fortfarande användare. Microsofts senaste uppdatering indikerar att det fortfarande är problem med Outlook on the web samt fördröjningar i utgående/inkommande epost. I övrigt verkar de tidigare problemen vara åtgärdade.
Microsoft kommer med en ny uppdatering runt lunch idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering pågående driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonMicrosoft har identifierat en förändring i miljön som är den troliga orsaken bakom problemen. De håller på att rulla tillbaka ändringen och startar om servrar. Räkna med fortsatta störningar i miljön under resten av dagen.
Vi återkommer med mer information imorgon tisdag 26/11.
Nuvarande status från Microsoft:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Users may be unable to use the search feature within SharePoint Online.
Users may experience errors running flows that utilize cloud connectors in Power Automate for Desktop.
Users may be unable to access their bookings within Microsoft Bookings.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk