Microsoft har identifierat en förändring i miljön som är den troliga orsaken bakom problemen. De håller på att rulla tillbaka ändringen och startar om servrar. Räkna med fortsatta störningar i miljön under resten av dagen.
Vi återkommer med mer information imorgon tisdag 26/11.
Nuvarande status från Microsoft:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Users may be unable to use the search feature within SharePoint Online.
Users may experience errors running flows that utilize cloud connectors in Power Automate for Desktop.
Users may be unable to access their bookings within Microsoft Bookings.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Primula
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Emilio PérezPlanerad uppdatering av Primula
Onsdag den 27/11-24 mellan kl. 07.00 – 08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgängliga.
Efter kl. 08.00 beräknas tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk.
Uppdatering driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonDriftstörningen i M365 påverkar fortfarande användare. Microsofts senaste uppdatering indikerar att det fortfarande är problem med Outlook on the web samt fördröjningar i utgående/inkommande epost. I övrigt verkar de tidigare problemen vara åtgärdade.
Microsoft kommer med en ny uppdatering runt lunch idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering pågående driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonMicrosoft har identifierat en förändring i miljön som är den troliga orsaken bakom problemen. De håller på att rulla tillbaka ändringen och startar om servrar. Räkna med fortsatta störningar i miljön under resten av dagen.
Vi återkommer med mer information imorgon tisdag 26/11.
Nuvarande status från Microsoft:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Users may be unable to use the search feature within SharePoint Online.
Users may experience errors running flows that utilize cloud connectors in Power Automate for Desktop.
Users may be unable to access their bookings within Microsoft Bookings.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 2 december kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 2 december kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Pågående driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonMicrosoft har uppdaterat sin information rörande driftstörningen och nu innefattar den samtliga produkter i M365.
Exempel på tjänster som är påverkade:
The affected scenarios are as follows:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete i medarbetarwebben (aurora), 26-27 november
/i Anställda, Aurora /av Magnus ErikssonDen 26-27 november kan medarbetarwebben (aurora) påverkas av namnbytet till aktum. Under denna period kan du som användare av medarbetarwebben drabbas av tex brutna länkar. Mer information om namnbytet hittar du här :
https://umeauniversity.sharepoint.com/sites/umu-nyheter/SitePages/Medarbetarwebben-byter-namn—s%C3%A4g-hej-till-Aktum!.aspx
Efter 27 november, kl 09.00, kommer medarbetarwebben att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Exchange online
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i Exchange online. Det innebär att vissa användare kan ha problem att läsa och skicka epost.
Microsoft arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information när de uppdaterar oss.
Nuvarande status:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods: – Outlook on the web – Outlook desktop client – Representational State Transfer (REST) – Exchange ActiveSync (EAS), Teams
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering Umu-Print den 19/11 – 18.00-18.45
/i Planerade åtgärder /av Viktor MählerHar du frågor? Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk/
Planerad teknisk service på datanätet den 17 november kl 08-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonSöndagen den 17 november kl 08.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga. Exempelvis kommer inloggningstjänsten att vara otillgänglig under kortare perioder.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 14 november från kl. 07 till kl. 12
/i Anställda, Driftstörningar, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergTorsdag den 14 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
xempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk