tisdag, 25/6 11:30 kommer passage och umukort att påverkas av en uppdatering. säkerhets och stabiltets uppdatering. Under denna period kan man inte ändra i integra / passage eller byta pin kod i umukort.
Efter 12:30 kommer passage, integra och umukort att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 2 september kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 2 september kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 21:a augusti , från kl 07.00-08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroOnsdag morgon kl 07.00-08.00 den 21/8-24 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig..
Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av www.umu.se, torsdag, 15/8, från kl 08.00 till kl 09:00
/i Anställda, Student, www.umu.se /av Magnus ErikssonTorsdagen den 15/8 från kl 08:00 till kl 09.00 kommer www.umu.se att påverkas av ett byte av lastdelare. Under denna period kan www.umu.se periodvis vara otillgänglig
Efter kl 09:00 kommer www.umu.se att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Raindance
/i Planerade åtgärder /av Mikael SundhRaindance fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Raindance
/i Driftstörningar, Raindance /av Mikael SundhVi har just nu en driftstörning i Raindance. Det innebär att åtkomsten till Raindance är begränsad eller obefintlig.
Leverantören arbetar med att lösa problemet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
”Åtgärdad” driftstörning access Microsoft onlinetjänster.
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, OnedDrive, Teams /av Mikael SundhVi upplevde i eftermiddags ett problem att kontakta Microsofts onlinetjänster från UmU’s nät, även VPN.
Problemet visade sig vara bortom vår kontroll och löstes ca 14:30 och access ut att fungera som det ska.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar /av Jörgen IvarssonNu är problemet med spara-knappen i verktyget Administrera kurs i Canvas löst. Nu går det åter igen att spara när du lagt till personal i kursen och du ska inte längre behöva tömma webbläsarens cache-minne för att få knappen att fungera.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i passage / integra och umukort , tisdag, 25/6, från 11:30 till senast 12:30
/i Planerade åtgärder /av Mikael Sehlstedttisdag, 25/6 11:30 kommer passage och umukort att påverkas av en uppdatering. säkerhets och stabiltets uppdatering. Under denna period kan man inte ändra i integra / passage eller byta pin kod i umukort.
Efter 12:30 kommer passage, integra och umukort att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar /av Jörgen IvarssonDet är just nu en problem med verktyget Administrera kurs i Canvas. Om du försöker lägga till personal kan det hända att spara-knappen är inaktiv. Koden som styr knappen är uppdaterad så att den fungerar, men du kan behöva tömma webbläsarens cache-minne för att knappen ska fungera korrekt. Här finns en guide om hur du gör för just din webbläsare:
https://community.canvaslms.com/t5/Canvas-Basics-Guide/How-do-I-clear-my-browser-cache-and-cookies/ta-p/43
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Aurora
/i Anställda, Aurora /av Magnus ErikssonAurora genvägen i teams fungerar nu normalt. Du behöver logga ut och logga in igen teams appen för att få den uppdaterade Aurora genvägen som löser problemet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk