Pågående driftstörning i Exchange online

Vi har just nu en driftstörning i Exchange online. Det innebär att vissa användare kan ha problem att läsa och skicka epost.

Microsoft arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information när de uppdaterar oss.

Nuvarande status:

Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods: – Outlook on the web – Outlook desktop client – Representational State Transfer (REST) – Exchange ActiveSync (EAS), Teams

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering Umu-Print den 19/11 – 18.00-18.45

Under nästkommande Tisdag (19/11) mellan klockan 18.00 och 18.45 så kommer vi att genomföra en uppdatering av programvaran PaperCut som används av UmuPrint. Detta kommer att innebära en driftstörning upp till 45 minuter där utskriftstjänsten kommer att fungera långsammare eller inte alls. Efter detta kommer tjänsten att fortsätta fungera som vanligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk/

Planerad teknisk service på datanätet den 17 november kl 08-24

Söndagen den 17 november kl 08.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga. Exempelvis kommer inloggningstjänsten att vara otillgänglig under kortare perioder.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 14 november från kl. 07 till kl. 12

Torsdag den 14 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

xempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Kursadministration i Canvas

Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete i skyddade dokument, tisdag 12/11-24, 0800-1630

Tisdag, 12/11-24 kommer Skyddade dokument att påverkas av servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument helt eller delvis att vara nere. Efter 1630 12/11-24 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk.
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 4 november kl 18-24

Måndagen den 4 november kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Åtgärdad driftstörning i tjänster som nyttjar BankID

BankID fungerar nu normalt i Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i tjänster som nyttjar BankID

Vi har just nu en driftstörning i tjänster som nyttjar BankID, ex. Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person. Det innebär att det just nu inte går att nytta BankID för detta. Överväg de alternativa metoder som finns för aktivering och återställning, ex. Freja eID+.  

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 16 idag. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning för new Outlook

New Outlook fungerar nu normalt. För att åtgärda problemet helt och hållet och släppa system resurserna måste man dock starta om sin klient eller webbläsare.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Uppdatering driftstörning i 365

Microsoft har konstaterat att störningen inte verkar påverka andra tjänster i 365 utan endast ”new Outlook”-klienten för datorer och mobila enheter.

De fortsätter med att utreda problemet och vi återkommer med mer information när de uppdaterat sin driftblogg.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk