Planerat driftstopp: Uppgradering av Umu Play 10–11 maj 2025
Umu Play kommer att vara otillgängligt under hela perioden, från morgonen lördag den 10 maj till och med söndag den 11 maj.
Vad innebär detta för dig som användare?
Under uppgraderingsfönstret kommer systemet att vara otillgängligt i stora delar, vilket påverkar både åtkomst till videomaterial och möjligheten att ladda upp eller spela in nytt innehåll. Detta gäller alla användare – både studenter, lärare och administrativ personal.
Vad behöver du göra?
Undvik att planera för inspelning eller redigering av video i Umu Play under dessa datum.
Behöver du ha tittat på en videoföreläsning eller annat material tills på måndag morgon, gör detta i förväg innan lördag morgon, eftersom systemet inte kommer att vara tillgängligt.
Om du har videoinnehåll som ska läggas i Umu Play, se till att det är uppladdat före uppgraderingsfönstret – eller planera att ladda upp det efteråt.
Informera berörda kollegor, studenter och andra användare om att systemet tillfälligt inte kommer att vara tillgängligt.
När fungerar Umu Play igen?
Tjänsten förväntas vara tillgänglig igen från och med måndag den 12 maj, då uppgraderingen ska vara slutförd och systemet validerat.
Vid frågor om uppgraderingen, vänligen kontakta IT-support.
https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/
Planerad uppdatering i Canvas kursadministration, tisdag 6 maj, kl. 07:00
/i Planerade åtgärder /av Alexander TimanderDen 6 maj kommer Canvas kursadministration att påverkas av en uppdatering. Vyerna Skapa kurs och Administrera kurs i Canvas kan uppleva störningar under tiden. Arbetet beräknas ta max 1 timme.
Efter 08:00 kommer Canvas kursadministration att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat driftstopp i Umu Play, lördag 10/5 – söndag 11/5
/i Anställda, Planerade åtgärder, Student, UmU Play /av anshen02bloggPlanerat driftstopp: Uppgradering av Umu Play 10–11 maj 2025
Umu Play kommer att vara otillgängligt under hela perioden, från morgonen lördag den 10 maj till och med söndag den 11 maj.
Vad innebär detta för dig som användare?
Under uppgraderingsfönstret kommer systemet att vara otillgängligt i stora delar, vilket påverkar både åtkomst till videomaterial och möjligheten att ladda upp eller spela in nytt innehåll. Detta gäller alla användare – både studenter, lärare och administrativ personal.
Vad behöver du göra?
Undvik att planera för inspelning eller redigering av video i Umu Play under dessa datum.
Behöver du ha tittat på en videoföreläsning eller annat material tills på måndag morgon, gör detta i förväg innan lördag morgon, eftersom systemet inte kommer att vara tillgängligt.
Om du har videoinnehåll som ska läggas i Umu Play, se till att det är uppladdat före uppgraderingsfönstret – eller planera att ladda upp det efteråt.
Informera berörda kollegor, studenter och andra användare om att systemet tillfälligt inte kommer att vara tillgängligt.
När fungerar Umu Play igen?
Tjänsten förväntas vara tillgänglig igen från och med måndag den 12 maj, då uppgraderingen ska vara slutförd och systemet validerat.
Vid frågor om uppgraderingen, vänligen kontakta IT-support.
https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/
Planerad teknisk service på datanätet den 5 maj kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 5 maj kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Åtgärdad driftstörning www.umu.se/student
/i Student, www.umu.se /av Magnus Erikssonwww.umu.se/student fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning med inloggningen på www.umu.se/student
/i Driftstörningar, Student, www.umu.se /av Magnus ErikssonVi har just nu en driftstörning med inloggningen på www.umu.se/student. Det innebär att det inte går att logga in.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Varbi, begränsat åtkomst till Diariet p.g.a. planerad underhåll
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Emilio PérezUnder tisdagen 15-april kommer Diariesystemet (W3D3) att vara otillgängligt för Varbianvändare p.g.a. planerad underhållsarbete. Underhållsarbetet startar kl. 08:00 och systemet blir åter i drift kl. 08:00 på onsdag den 16-april.
Planerad uppdatering WebSql den 16 april kl 08-14
/i Planerade åtgärder /av Mikael SundhOnsdangen den 16 april kl 08:00 – 14:00 kommer uppdatering av WebSql produktionsmiljö utföras. OS och SQL kommer att uppgraderas. Under denna period kommer webbplatser på denna miljö vara otillgängliga.
Efter 14:00 den 16/4 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad underhåll av Diariet (W3D3)
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Emilio PérezFr.o.m. kl. 08:00 på tisdag 15/4 och under resten av dagen kommer diariesystemet (W3D3) att vara otillgängligt p.g.a. underhållsarbete. Under denna perioden kommer systemet att vara otillgängligt. Observera att även kopplingen till Varbi kommer att påverkas av otillgängligheten under perioden.
Systemet är åter i drift kl. 8 på onsdag den 16/4.
Åtgärdad driftstörning vid återställning av MFA
/i Planerade åtgärder /av Britta LöfvenbergMFA-återställning fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning vid återställning av MFA
/i Anställda, Driftstörningar, Student /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning som rör återställning av MFA. Det innebär att det just nu inte går att använda e-legitimation för återställning.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk