Planerad uppdatering av Primula

Onsdag den 22:a januari kommer Primula att inte vara tillgängligt p.g.a. en ny patchning som kommer att läsas in mellan kl. 07:00 och 08:00. Under denna period kommer Primula att vara otillgänglig.

Efter kl. 08:00 beräknas tjänsten fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk.

Åtgärdad driftstörning i sändlistor via Sympa

Sändlistorna fungerar nu men med viss fördröjning. Problemet är avhjälpt men det kan dröja någon timme innan alla köade mail leverats.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Uppdatering – Pågående driftstörning för sändlistor via Sympa

Vi arbetar med felsökningen av sändlistorna. Mail som skickas till Sympa köas och levereras så länge inte problemen fortsätter över 48 timmar. 

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kl. 11.00

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning för sändlistor via Sympa

Vi har just nu en driftstörning som påverkar listservern Sympa. Det innebär att det är stora fördröjningar på epost som skickas till listorna.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information klockan 08:30 17/1.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Primula

Måndag den 13:e januari kommer Primula att inte vara tillgängligt p.g.a. en ny Skattepatch (version 12.7_s5) som kommer att läsas in mellan kl. 07:00 och 08:00. Under denna period kommer Primula att vara otillgänglig.

Efter kl. 08:00 beräknas tjänsten fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk.

Planerat underhåll av Sympa, tisdag 14/1, 13:00-15:00

Tisdagen den 14/1 mellan kl. 13:00-15:00 kommer Sympa-applikationen att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer e-postlistorna att vara otillgängliga, vilket innebär att ingen e-post kan skickas till adresser som slutar med @lists.umu.se. Vi förväntar oss att Sympa återigen fungerar normalt efter att underhållet är avslutat kl. 15:00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID

Tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID fungerar nu normalt. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i tjänsten för lösenordsåterställning med hjälp av BankID

Vi har just nu en driftstörning i återställning av lösenord via Mina inställningar, https://administrationsverktyg.umu.se/Settings/ResetUser. Det innebär att det just nu inte går att använda BankID för att komma vidare med lösenordsbytet. Om det är bråttom med kontot kan du tillsvidare testa att aktivera om kontot i aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan imorgon fredag kl. 11.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 12 december från kl. 07 till kl. 12

På torsdag den 12 december kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Kursadministration i Canvas

Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Microsoft 365

Problemet med att menyn i Microsoft 365-portalen inte innehöll några länkar ska enligt Microsoft nu vara åtgärdat. Det kan dock dröja några timmar innan lösningen rullats ut till användare.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk