Tisdag, 22/9 kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner är inte tillgängliga;
- Hantera kursgrupper
- Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
- Administrera Lyncbeställningar
- Hantera UmU-kort
- Hantera Filyta
- Skapa gästkonton
- Beställning av VPN
- Aktivering av studentkonton
- Byte av primär e-post för studenter
- Använda Dirigenten
Efter kl 20.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Portalen: Planerad uppdatering onsdagen 7/10, kl 8-10
/i Administrativa system, Dirigenten, Planerade åtgärder, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonPortalen kommer att uppdateras onsdagen den 7/10. Mellan klockan 8-10 kommer därför Portalen att kunna vara nere.
Wednesday, October 7:th there will be maintenance on Portalen. This will occur between 8-10. During this period it may not be possible to log in or use the system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Cambro: Planerat driftstopp tisdag 6/10 kl 7-10
/i Cambro, Planerade åtgärder, Student /av Jonas ErikssonTisdag den 6/10 sker underhåll av Cambro mellan kl 7-10. Under denna period kommer det inte att gå att logga in i eller använda systemet.
Tuesday, October 6, there will be maintenance on Cambro. This will occur between 7-10. During this period it may not be possible to log in to or use the system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Aurora, torsdag 1 oktober, 11.30-14.30
/i Aurora, Planerade åtgärder /av Britta LöfvenbergTorsdag den 1 oktober 11.30-14.30 kommer intranätet Aurora att uppdateras. Under den tiden kommer delar av systemet att vara otillgängligt. Det påverkar samarbetsytor, d.v.s. mitt.aurora.umu.se, projekt.aurora.umu.se samt intra.aurora.umu.se som kommer vara otillgängliga under större delen av servicefönstret.
Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta orsakar.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av webbpubliceringsverktyget Infoglue, onsdag 30 september, 8.00-11.00
/i InfoGlue, Planerade åtgärder /av Britta LöfvenbergOnsdag den 30/9 mellan kl. 8.00 och ca. 11.00 sker en uppdatering av Infoglue. Under denna period kommer du inte att kunna logga in eller jobba i systemet (editorn). Efter kl. 11.00 kommer Infoglue att fungera normalt igen.
På sidan http://webbpublicering.umu.se/om/uppdateringar kommer du att kunna läsa mer om vilka uppdateringar som följer med denna gång.
Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta orsakar.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat avbrott på datanätet måndagen den 5 oktober, kl. 22.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 5 oktober mellan kl 22.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.
Alla IT-tjänster kommer att beröras.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
Planerad uppdatering av Lyncmiljön onsdag 30/9 kl. 19-22
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonOnsdag den 30/9 kommer Lyncmiljön att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan användarna uppleva att de loggas ut och in ur sina klienter pågående samtal påverkas dock inte. Efter 22.00 kommer Lync att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete i den virtuella miljön, onsdagen den 30/9 till fredag den 2/10
/i Aurora, Cambro, E-post, InfoGlue, Planerade åtgärder, Samarbetsyta.umu.se, Virtuellasystemet, Wisum, www.umu.se /av Håkan DahlbergFrån onsdag 30/9 till fredag 2/10 kommer ITS att uppgradera den virtuella miljön där ett flertal av Umeå universitets centrala system och tjänster ligger. Arbetet handlar om att byta version av programvaran vi kör och beräknas pågå under dessa tre dagar.
Under denna period kommer du som användare inte att märka av arbetet utan kan fortsätta arbeta som vanligt i dessa system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, tisdag, 22/9, från 07.00-20.00
/i Aurora, Cambro, Dirigenten, E-post, Kardia, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Skype för företag, Student, Studentportalen, Universitetskonto /av Anja AxelssonTisdag, 22/9 kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner är inte tillgängliga;
Efter kl 20.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i ärendehanteringsverktyget Servicedesk Plus, torsdag, 17/9, från 08.00-08.15
/i Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Anja AxelssonTorsdag, 17/9, kommer ärendehanteringsverktyget Servicedesk Plus att påverkas av en planerad uppdatering. Vi kommer att uppdatera certifikatet för tjänsten och kommer att avhjälpa vissa användares problem att komma åt Servicedesk Plus via vissa webbläsare. Under denna period är ärendehanteringssystemet inte tillgängligt. Efter kl 08.15 kommer ärendehanteringssystemet att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete i den virtuella miljön, torsdag 17/9
/i Aurora, Cambro, E-post, Planerade åtgärder, Samarbetsyta.umu.se, Skype för företag, Student, Virtuellasystemet, www.umu.se /av Anja AxelssonTorsdag, 17/9 kommer ITS bygga ut den virtuella miljön där ett flertal av Umeå universitets centrala system och tjänster ligger. Arbetet handlar om att öka lagringskapaciteten ytterligare och beräknas pågå under hela torsdagen.
Under denna period kommer du som användare inte att märka av arbetet utan kan fortsätta arbeta som vanligt i dessa system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se