Torsdag 23 maj kl 03.00-09.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Efter kl 09.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Thursday, May 23, at 03:00-09:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
After 09:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten (Kardia), tisdag 21 maj, från kl. 7.30 till 10.30
/i Administrativa system, Kardia, Kursadministration, Personaladministration, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergTisdag den 21/5 kl. 7.30 kommer synkroniseringstjänsten Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Hantera kursgrupper och kurssajter
Registrera ärenden
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Efter kl. 10.30 kommer synkroniseringstjänsten Kardia fungera normalt
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i Ladok torsdag 23/5 kl. 03.00 till kl. 09.00; Ladok update 23 May from 03:00 to 09:00
/i Planerade åtgärder, Student /av Annica HöglundTorsdag 23 maj kl 03.00-09.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Efter kl 09.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Thursday, May 23, at 03:00-09:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
After 09:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Kritisk Microsoft Säkerhetsuppdatering
/i Planerade åtgärder /av Fredrik JohanssonMicrosoft har släppt en kritisk säkerhetsuppdatering CVE-2019-0708 (CVSS 9.8) som innebär möjlighet för en fjärrangripare att exekvera skadlig kod via tjänsten Remote Desktop.
Påverkade system är: Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows 7, Windows XP och Windows Server 2003.
Rekommendation
Vi rekommenderar att uppdatera sårbara system snarast för att upprätthålla en grundläggande nivå av systemsäkerhet.
Mer information och länkar för nerladdning av säkerhetsuppdatering för berörda system
https://portal.msrc.microsoft.com/en-US/security-guidance/advisory/CVE-2019-0708
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4500705/customer-guidance-for-cve-2019-0708
https://blogs.technet.microsoft.com/msrc/2019/05/14/prevent-a-worm-by-updating-remote-desktop-services-cve-2019-0708/
Servrar som hanteras av ITS kommer att uppdateras efter kl 17:00, vilket kan medföra tillfällig driftstörning.
Windows 7 klienter som är anslutna till klienthanteringstjänsten kommer att automatiskt uppdateras under dagen.
Planerad uppdatering i Ladok tisdag 14/5 kl. 04.00 till kl. 06.00; Ladok update 14 May from 04:00 to 06:00
/i Planerade åtgärder /av Annica HöglundTisdag 14 maj kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du exempelvis inte registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Efter kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Tuesday, May 14, at 04:00-06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
After 06:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Designhögskolan, stort avbrott på datanätet
/i Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonStort avbrott på datanätet i Designhögskolan som berör både det fasta- och trådlösa nätet. Arbetet för att lösa problemet väntas pågå fram till kl 14.
/Nätdriften
Åtgärdad driftstörning i Flexite
/i Planerade åtgärder /av Emma WallmarkFlexite fungerar nu normalt.
Fortsatt driftstörning i Flexite
/i Driftstörningar /av Emma WallmarkVi har just nu en driftstörning i Flexite. Det innebär att systemet inte kan ta emot e-post för närvarande.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast imorgon tisdag kl 10.00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i Flexite
/i Driftstörningar /av Emma WallmarkVi har just nu en driftstörning i Flexite. Det innebär att systemet inte kan ta emot e-post för närvarande.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 15.00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Problem med BPS lösta
/i Planerade åtgärder /av Ellen JacobssonProblemen med BPS är nu åtgärdade av leverantören.
Planerat arbete med hänvisningstjänsten för Skypetelefonin, fredag 3/5 kl 08:30-09:00 & 12:00-12:30
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonFredag den 3/5 mellan kl. 08:30-09:00 och 12:00-12:30 kommer hänvisningsfunktionen i Skypemiljön att påverkas av tester av ett nytt hänvisningssystem. Under denna period kan det bli störningar med befintliga hänvisningar och att samtal inte blockeras när ni sitter i telefon. Det kan också vara problem att sätta nya hänvisningar.
Efter dessa tidpunkter kommer hänvisningsystemet att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se