Planerad teknisk service på datanätet den 4 mars kl 20-24

Måndagen den 4 mars 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör både det fasta och trådlösa nätet som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerat arbete med klienthanteringstjänsten, måndag 25/2, från 08:00 till kl. 12:00

Måndag 25 februari kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 12:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
http://www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Exchange

Exchange fungerar nu normalt efter installation av den officiella uppdateringen från Microsoft.

Uppdatering: Planerad åtgärd i Exchange, tisdag, 12/2

Införandet av den officiella uppdateringen av Exchange görs successivt och men drar ut på tiden. Arbetet kommer troligen pågå till 12-tiden idag onsdag. Under arbetet kan vissa Mac-klienter börja fungera medan andra lever kvar med de befintliga störningarna tills alla servrar uppdaterats.

Vi återkommer senast kl 10.00 med en uppdatering.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad åtgärd i Exchange, tisdag, 12/2, från kl 19-21

Tisdag, 12/2 kommer Exchange att påverkas av en uppdatering för att lösa e-postproblemen för Macanvändare. Microsoft har tagit arbetat för att ta fram en officiell patch som de kommer släppa senare under tisdagskvällen. ITS kommer att uppdatera Exchange så fort lösningen är tillgänglig.

När arbetet är gjort under kvällen kommer ny information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Moodle

Moodle fungerar nu normalt.

Fortsatta störningar i e-posten för Mac-användare – Microsoft arbetar med en lösning

Den lösning som Microsoft släppte för ett allvarligt säkerhetshål i Exchange 2013 har skapat följdproblem för Mac-användare både i Sverige och internationellt som använder Apple Mail och Outlook för Mac. ITS har arbetat med Microsoft som löser följdproblemen men ingen lösning är funnen än. Microsoft arbetar med att ta fram en officiell patch och har tyvärr inget datum för när den är klar ännu.

Tills vidare kan du använda webmail för att hantera din e-post och kalender https://webmail.umu.se

Du som hanterar e-post eller bokar möten via iPhone eller iPad omfattas inte av problematiken.

Åtgärdad driftstörning i Aurora

Aurora fungerar nu normalt.

Planerat underhåll av Aurora, söndag den 10 februari, mellan klockan 18:00 och 20:00

Den 10 februari mellan klockan 18:00 och 20:00 kommer Aurora att påverkas av ett underhåll. Auroras system för att läsa och redigera dokument kommer då att uppdateras, vilket innebär att den tjänsten under vissa perioder kommer att vara svår att nå. I övrigt kommer Aurora att fungera normalt. Om du under den här perioden behöver tillgång till innehållet i dokument så kan man ladda ner det via alternativen som finns under ”prickarna”.

Efter 20:00 den 10 februari kommer Aurora att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Fortsatt driftstörning i Exchange för Mac-användare

Vi har driftstörning i Exchange för Mac-användare som använder Apple Mail på Mac eller Outlook för Mac. Det innebär att du inte kan använda dessa klienter för att hämta och skicka e-post. För att komma åt din e-post rekommenderar vi att du går via webmail (https://webmail.umu.se) medan problemet kvarstår.

Orsaken är ett säkerhetshål som är stängt. Problemet är känt av Microsoft och drabbar Exchange 2013 eller senare i kombination med användning av Apple Mail på Mac eller Outlook för Mac.

ITS har jobbat tillsammans med Microsoft med att försöka hitta en lösning som löser säkerhetshålet med bibehållen funktionalitet för klienter som är beroende av EWS (Exchange WebServices), däribland Apple Mail och Outlook för Mac, men ingen lösning är funnen än.

Microsoft arbetar med att ta fram en officiell patch för att lösa problemet och vår ställning nu är att avvakta tills den är tillgänglig.

Ny information kommer när den officiella patchen är tillgänglig.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se