På grund av den kritiska sårbarheten i tjänsten så infördes först krav på VPN.
När sedan lösning på sårbarheten släpptes så infördes den.
VPN kommer att fortfarande vara kvar som ett krav åtminstone tills efter semestrar och vi återgår till full personalstyrka.
Behöver du åtkomst och inte har en VPN idag så kan du ansöka om VPN via detta formulär: https://manual.umu.se/bestallning-och-avslutning-av-vpn-konto/
Låter det stå kvar som en driftstörning av tjänsten då åtkomsten begränsats med VPN.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 1 september kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 1 september kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Miljödatas (Adato) cyberangrepp
/i Administrativa system /av Emilio PérezUnder lördagen den 23 augusti utsattes Miljödatas IT-miljö för ett cyberangrepp.
Åtgärder för att begränsa angreppet har vidtagits hos leverantören och Adato stängdes ner för att isolera ev. skador. Det medför att system och hemsida samt kringliggande system inte går att nås för tillfället. Mer information kommer att delges löpande.
Åtgärdad, driftstörningar i datanätet
/i Datanät, Driftstörningar, eduroam /av Håkan GustafssonNu fungerar nätet igen.
/Nätdriften
Driftstörningar i datanätet
/i Datanät, Driftstörningar, eduroam /av Håkan GustafssonVi har för närvarande driftstörningar i datanätet, felsökning pågår.
/Nätdriften
Planerat arbete med Skyddade Dokument, Tisdag 19/8-25, 0800-1600
/i Anställda, Planerade åtgärder, Skyddade dokument /av Jan PetterssonTisdag 19/8-25 kommer Skyddade Dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade Dokument helt eller delvis att ligga nere.
Efter 1600 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.
När arbetet är klart kommer även VPN-kravet som infördes under sommaren att tas bort för tjänsten.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Uppdatering driftstörning i tjänsten Skyddade Dokument
/i Driftstörningar, Skyddade dokument /av Mikael SundhPå grund av den kritiska sårbarheten i tjänsten så infördes först krav på VPN.
När sedan lösning på sårbarheten släpptes så infördes den.
VPN kommer att fortfarande vara kvar som ett krav åtminstone tills efter semestrar och vi återgår till full personalstyrka.
Behöver du åtkomst och inte har en VPN idag så kan du ansöka om VPN via detta formulär: https://manual.umu.se/bestallning-och-avslutning-av-vpn-konto/
Låter det stå kvar som en driftstörning av tjänsten då åtkomsten begränsats med VPN.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i tjänsten Skyddade Dokument
/i Driftstörningar, Skyddade dokument /av Mikael SundhPå grund av en ny kritisk sårbarhet i underliggande system till tjänsten Skyddade Dokument väljer vi att temporärt stänga tjänsten.
Vi kommer att arbeta med att lösa problemet under kommande vecka och startar tjänsten igen när det är utfört.
Meddelande att tjänsten åter är tillgänglig kommer att skrivas här på driftinfo.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i TimeEdit, tisdag 23 juni, från kl. 7 till kl. 12
/i Anställda, Planerade åtgärder, Student /av Britta LöfvenbergImorgon tisdag 24 juni kl. 7 kommer TimeEdit att påverkas av en uppdatering. Under uppdateringen kommer det inte vara möjligt att logga in till systemet.
Efter kl. 12 kommer TimeEdit att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 17 juni, från kl. 7 till kl. 11
/i Administrativa system, Anställda, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag den 17 juni kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Viktig teknisk service på datanätet ikväll den 9 juni kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonIkväll den 9 juni kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra säkerheten.
Arbetet berör de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/